دسته‌بندی نشده

گرفتگی لوله فاضلاب با مو

تجمع موها در فاضلاب حمام، یکی از علل اصلی گرفتگی لوله ها است که سریعترین راهکار آن، استفاده از فنر و لوله باز کن است.

لوله های فاضلاب را بدون تخریب لوله کشی باز کن

اگر با گرفتگی خط فاضلاب سر و کار دارید، مهم است که اقداماتی را برای رفع گرفتگی بدون آسیب رساندن به لوله ها انجام دهید. برخی گرفتگی ها شدید است و اگر اصول باز کردن آن را ندانید، مجبور به تخریب محل لوله کشی هستید که اینکار هزینه و وقت زیادی می برد ولی در اینجا چند روش برای باز کردن فاضلاب بدون تخریب لوله ها وجود دارد:

مهم ترین و کارآمد ترین مورد، لوله باز کن است. این محصولات اسیدی هستند و با درجه خلوص بالا بدون آسیب به لوله ها می تواند باعث رفع انسدادشان شود. فقط کافی است دستور العملی که در روی بسته بندی کالا درج شده را رعایت کنید تا بهترین نتیجه گیری را داشته باشید. همچنین بهتر است برای نتیجه گیری بهتر پس از ریختن لوله باز کن در لوله، از ریختن آب تا حداقل 4 ساعت در لوله خودداری کنید.

‏ تمیز کردن فاضلاب  آب پرفشار برای از بین بردن انسداد و تجمع در لوله ‌ها یکی از روش های کارآمد است. این روش حتی در از بین بردن گرفتگی های سرسخت نیز موثر است، اما به اندازه کافی ملایم است که به لوله ها آسیب نمی رساند.

پاک کننده های آنزیمی روشی طبیعی و ایمن برای تجزیه مواد آلی در خط فاضلاب هستند. آن‌ ها با باکتری ‌های مفیدی که از تجمع در لوله‌ ها تغذیه می ‌کنند، آن ‌ها را تجزیه کرده و اجازه می ‌دهند تا از بین بروند، این پاک کننده ها برای انواع لوله ها بی خطر هستند و هیچ آسیبی ایجاد نمی کنند.

مورد بعدی، فنر است که باید آن را به آرامی داخل لوله فرو ببرید تا جایی که به محل انسداد برسد در نهایت فنر را کمی بچرخانید تا زباله ها را لا به لای خود جمع کند. حال با حرکت دست آن را به آرامی به بیرون بکشید. این روش ذکر شده به صورت دستی است که همه می توانند در خانه هایشان آن را انجام دهند. روش دوم استفاده از فنر، برقی است که به یک دستگاه مخصوص وصل شده و با چرخاندن فنر آن را به داخل لوله یا بیرون آن هدایت می کند.

باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه

اگر سرکه را جوش شیرین ترکیب کنید، متوجه واکنش سریع آن خواهید داشت که همین واکنش حذف بسیاری از جرم و رسوبات را در پی دارد. در واقع این ویژگی باعث می شود استفاده از جوش شیرین و سرکه در موارد بسیاری از جمله باز کردن لوله های سینک یا روشویی مشاهده شود. معمولا لوله های سینک بر اثر جرم و چربی بستن به مرور مسدود می شوند و نیاز به یکسری محصولات دارند تا راه را برای عبور باقی مانده مواد غذایی باز کند.

این دو ماده معجزه می کند و می تواند به خوبی هر نوع گرفتگی های سطحی و کم را در لوله ها بدون هیچ آسیبی به لوله باز کند. به این منظور، با ریختن یک قابلمه آب جوش در زهکش شروع کنید. این می تواند به از بین بردن هر گونه زباله یا تجمعی که ممکن است باعث گرفتگی شود کمک کند. سپس، 1/2 فنجان جوش شیرین را در ورودی لوله بریزید در ادامه سرکه سفید را به آن اضافه نمایید تا پف کند و حباب بزند که این واکنش کاملا طبیعی است.

حال اجازه داده این مخلوط به مدت چندین ساعت در لوله باقی بماند. بهتر است این کار را شب قبل خواب انجام دهید که تا صبح تاثیر خود را بگذارد. بعد از مدت زمان طی شده، یک قابلمه دیگر آب جوش را در زهکشی بریزید تا بقایای باقیمانده خارج شود.  اگر گرفتگی هنوز وجود دارد، می توانید این روند را تکرار کنید یا سعی کنید از لوله باز کن یا فنر برای رفع گرفتگی استفاده کنید.

‏توجه به این نکته مهم است که اگر چه سرکه و جوش شیرین می توانند در رفع گرفتگی لوله ها موثر باشند، اما ممکن است برای همه انواع گرفتگی ها کارایی نداشته باشند. علاوه بر این، این روش ممکن است برای لوله های ساخته شده از مواد خاصی مانند PVC یا لاستیک مناسب نباشد. اگر مطمئن نیستید که آیا این روش برای لوله های خود بی خطر است یا خیر، بهتر است با یک لوله کش حرفه ای مشورت کنید.

تمیز کردن چدن گاز با لوله باز کن

روش جالبی برای تمیز کردن چدن با استفاده از لوله بازکن وجود دارد، اما به دلیل اثرات نامطلوب احتمالی این روش توصیه نمی شود. این تکنیک بار ها آزمایش شده است و مبتنی بر اصول علمی نیست. بنابراین، استفاده از این روش در  تمیز کردن چدن به طور کلی توصیه نمی شود. برخی افراد ادعا می کنند که استفاده از لوله بازکن چدن گاز را بسیار موثر پاک می کند، اما این ادعا توسط شواهد علمی تایید نمی شود.

‏اگر باز هم می‌ خواهید این روش را امتحان کنید، یکی از کاربران پیشنهاد کرده است لوله بازکن را بدون خیس کردن روی چدن بریزید و با دستکش آن را در همه جای آن پهن کنید و سپس آن را به مدت 15 دقیقه با فرچه بمالید. سپس چدن را با آب داغ بشویید و همزمان فرچه بزنید. با این حال، لازم است ابتدا قسمت کوچکی از چدن را آزمایش کنید تا از آسیب نرسیدن آن اطمینان حاصل کنید.

‏توجه به این نکته ضروری است که این روش به دلیل عوارض جانبی احتمالی توصیه نمی شود. همیشه بهترین کار استفاده از روش های علمی اثبات شده برای تمیز کردن چدن است. اگر در مورد نحوه تمیز کردن چدن خود مطمئن نیستید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید یا به دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید.

لازم است بدانید روش های دیگری همانند جوش شیرین و سرکه هم برای تمیز کردن چدن و سر شعله های گاز وجود دارد که به صورت سطحی به رفع چربی کمک می کند. توجه داشته باشید اگر چربی های روی چدن گاز خیلی عمقی باشند، این روش تاثیری ندارد و پیشنهاد می شود از محصولات مناسب این کار استفاده شود.

به طور کلی کاربرد اصلی لوله باز کن برای باز کرن لوله ها است که با درجه خلوص اسیدی بالای خود قادر است چربی و آلودگی ها را حل کرده و از بین ببرد، در نتیجه راه عبور آب و هر نوع پسماند فاضلابی را باز کرده و مسدودیت لوله ها برطرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *