دسته‌بندی نشده

از بین بردن لکه های سخت با مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی محصولی چربی زدا و پاک کننده است که چربی غذا ها، باکتری و بوی نامطبوع غذا را از روی ظروف پاک می کند.

 چرا مایع ظرفشویی چربی را از بین می ‌برد؟

مایعات ظرفشویی با ترکیبات مختلفی فرموله می شوند که با هم کار می کنند تا چربی و کثیفی را از ظروف پاک کنند. این ترکیبات شامل سورفکتانت ها، آنزیم ها، حلال ها و سازنده ها هستند و دقیقا علت این که مایع ظرفشویی می تواند تمام چربی ها و کثیفی های روی ظروف را از بین ببرد، همین ترکیبات است.

‏سورفکتانت ها مواد پاک کننده اولیه در مایعات ظرفشویی هستند. آن ها مولکول هایی هستند که هم خاصیت (آب گریز) و هم خاصیت آب دوست (جذب آب) دارند. وقتی مایع ظرفشویی با آب مخلوط می‌شود، دم‌ های آبگریز مولکول‌ های سورفکتانت به چربی و کثیفی روی ظروف می‌ چسبند، در حالی که سره ای آب دوست به مولکول‌ های آب می‌ چسبند. این عمل باعث می شود که چربی و کثیفی در آب معلق شده و به راحتی شسته شود.

‏آنزیم ها یکی دیگر از اجزای مهم مایع ظرفشویی هستند. آن ها پروتئین هایی هستند که به تجزیه و حل شدن ذرات غذا، لکه ها و سایر باقی مانده های روی ظروف کمک می کنند. آنزیم ها به ویژه در از بین بردن لکه های پروتئینی مانند تخم مرغ و پنیر موثر هستند؛ همچنین سبب رفع بوی بد باقی مانده غذا روی ظروف هم می شود.

‏حلال ها همچنین در مایعات ظرفشویی برای کمک به حل شدن و از بین بردن چربی و باقی مانده های روغن استفاده می شوند. حلال های رایج مورد استفاده در مایعات ظرفشویی شامل اتانول، ایزوپروپانول و گلیکول اترها هستند. از طرفی دیگر بیلدر ها ترکیباتی هستند که با نرم کردن آب و جلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی روی ظروف به افزایش قدرت پاک کنندگی مایعات ظرفشویی کمک می کنند. سازندگان متداول مورد استفاده در مایعات ظرفشویی شامل کربنات سدیم، سیترات سدیم و پلی آکریلات سدیم هستند.

‏به طور کلی، ترکیب سورفکتانت‌ها، آنزیم‌ها، حلال‌ها و سازنده ‌ها در مایعات ظرف ‌شویی باعث می ‌شود که آن ها در از بین بردن چربی و کثیفی از ظروف بسیار موثر باشند. این ترکیبات با همکاری و تعامل یکدیگر برای از بین بردن و از بین بردن لکه ها و باقی مانده های سر سخت، به تمیز و درخشان شدن ظروف پس از هر بار شستشو کمک می کنند.

تأثیر مایع‌ ظرفشویی روی پوست دست

مایع ظرفشویی در صورت استفاده مکرر یا طولانی مدت می تواند بر روی پوست دست شما تأثیر منفی بگذارد. این به این دلیل است که مایع ظرفشویی برای از بین بردن چربی و سایر لکه های سر سخت طراحی شده است، به این معنی که می تواند روغن های طبیعی و رطوبت را از پوست شما نیز دور کند. این می تواند منجر به خشکی، تحریک و حتی ترک خوردن یا لایه برداری پوست شود.

‏دلیل اصلی مایع ظرفشویی که می تواند باعث تحریک پوست شود، سورفکتانت ها و سایر مواد پاک کننده هستند. این مواد می توانند برای پوست آسیب زا و مضر باشند، به خصوص اگر پس از استفاده به درستی شسته نشوند. علاوه بر این، برخی از مایعات ظرفشویی ممکن است حاوی عطر یا مواد افزودنی دیگری باشند که می توانند پوست را تحریک کنند.

‏برای به حداقل رساندن اثرات منفی مایع ظرفشویی بر دستان خود، رعایت چند نکته مهم است. ابتدا سعی کنید هنگام شستن ظروف از دستکش استفاده کنید تا دستان خود را از تماس مستقیم با مایع ظرفشویی محافظت کنید. اگر دستکش ندارید، حتماً بعد از شستن ظروف دست های خود را با آب بشویید تا باقیمانده مواد شیمیایی از بین برود. البته استفاده از کرم های مرطوب کننده هم نقش مهمی در باز گرداندن رطوبت پوست دست ها داشته و حساسیت ها را کاهش می دهد.

‏همچنین می توانید به دنبال مایعات ظرفشویی باشید که به طور خاص برای پوست های حساس فرموله شده اند یا حاوی مواد مرطوب کننده مانند آلوئه ورا یا گلیسیرین هستند. این نوع مایعات ظرفشویی به گونه ای طراحی شده اند که برای پوست ملایم تر باشند و می توانند از خشکی و سوزش جلوگیری کنند.

‏به طور کلی، در حالی که مایع ظرفشویی می تواند تأثیر منفی بر روی پوست دستان شما داشته باشد، انجام چند اقدام احتیاطی ساده می تواند به کاهش این اثرات کمک کند و دستان شما را نرم و سالم نگه دارد؛ پس حتما تمام نکات ذکر شده را رعایت کنید تا مجبور به متحمل شدن هزینه های سنگین برای درمان حساسیت های پوستی خود نشوید.

اگر مایع ظرفشویی دستی را در ماشین ظرفشویی بریزم چه می شود؟

ریختن مایع ظرفشویی دستی در ماشین ظرفشویی می تواند چندین اثر منفی داشته باشد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا فرمولاسیون مایع ظرفشویی دستی با مواد شوینده ماشین ظرفشویی متفاوت است و می تواند مشکلات مختلفی را برای ماشین ظرفشویی و ظروف شما ایجاد کند.

‏اول اینکه مایع ظرفشویی دستی می تواند کف بیش از حد در ماشین ظرفشویی ایجاد کند. این مورد به این دلیل است که مایع ظرفشویی دستی حاوی سورفاکتانت بیشتری نسبت به مواد شوینده ماشین ظرفشویی است؛ سورفکتانت ها ترکیباتی هستند که کف ایجاد می کنند. کف بیش از حد می تواند باعث سر ریز و نشت ماشین ظرفشویی شود که منجر به آسیب آب و خطرات احتمالی ایمنی می شود.

‏مورد دوم اینکه، مایع ظرفشویی دستی ممکن است در تمیز کردن ظروف در ماشین ظرفشویی موثر نباشد. مواد شوینده ماشین ظرفشویی به طور خاص فرموله شده است تا با حرارت و فشار بالای آب ماشین ظرفشویی کار کند تا ذرات غذا و لکه ها را از ظروف پاک کند. مایع ظرفشویی دستی ممکن است نتواند این شرایط را تحمل کند و ممکن است آثار یا رگه هایی روی ظروف باقی بگذارد.

‏مسئله سوم این است که مایع ظرفشویی دستی می تواند به خود ماشین ظرفشویی آسیب برساند. کف اضافی ایجاد شده توسط مایع ظرفشویی دستی می تواند باعث مسدود شدن فاضلاب، لوله و فیلتر های ماشین ظرفشویی شود که منجر به عملکرد ضعیف و آسیب احتمالی به موتور ماشین ظرفشویی و سایر اجزای آن می شود.

‏در یک جمله باید گفت که ریختن مایع ظرفشویی دستی در ماشین ظرفشویی توصیه نمی شود و می تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند. مهم است که فقط از مواد شوینده ماشین ظرفشویی در ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که ظروف به درستی تمیز می شوند و ماشین ظرفشویی به طور ایمن و موثر کار می کند یا بالعکس برای شستشوی دستی ظروف از مایع ظرفشویی که مخصوص شستشوی دستی طراحی شده استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *