دسته‌بندی نشده

پیشگیری از کرونا با شستن صحیح و اصولی دست ها

فقط با استفاده از یک مایع دستشویی مناسب می توان دست ها را تمیز نمود و از شروع و شیوع بیماری ها جلوگیری نمود.

بهترین شوینده آنتی باکتریال دست

بعد از همه گیری بیماری کرونا، مردم بیشنر به نظافت و بهداشت شخصی خود اهمیت می دهند. یکی از این کارها، شستن مکرر دست ها است؛ اما لازم است بدانید هر شوینده ای مناسب نیست و نمی تواند به طور کامل میکروب و باکتری ها را از روی پوست دست پاک کند؛ به این منظور باید از یک شوینده آنتی باکتریال برای دست استفاده نمود. حال شاید برایتان این سوال پیش آید که بهترین نوع از این شوینده چه ویژگی دارد و از کجا آنتی باکتریال بودن آن را تشخیص دهیم؟

پاسخ به سوال ذکر شده آسان است به این منظور بررسی ترکیبات محصول می ‌تواند مفید باشد. اغلب مایع‌ های دستشویی آنتی ‌باکتریال شامل ترکیباتی مانند الکل ایزوپروپیل، تریکلوزان، کلروهگزیدین و یا بنزالکونیوم کلراید هستند که این ترکیبات معمولاً در کشتن باکتری ‌ها و ویروس‌ها مؤثر می باشند.

مورد بعدی این است که باید مطمئن شوید  محصول انتخابی دارای اثربخشی ضدعفونی‌کنندگی مناسب است. برخی از محصولات ممکن است دارای استاندارد ها و تاییدیه ‌های ضد عفونی ‌کنندگی مانند استاندارد ASTM E2315 باشند. این استاندارد ها نشان می‌ دهند که محصول مورد نظر در کشتن باکتری ‌ها و ویروس‌ ها مؤثر است.

 اگر پوست شما حساس است، به دنبال مایع دستشویی آنتی‌ باکتریال با ترکیبات ملایم و بدون عطر باشید. محصولات بدون عطر و ملایم معمولاً مخصوص پوست حساس یا آسیب‌پذیر تراشیده شده‌ اند. همچنین اطمینان حاصل کنید که محصول مورد نظر شما به درستی تولید شده و دارای مجوز ها و استاندارد های لازم است. این موضوع  می ‌تواند نشان ‌دهنده کیفیت و قابلیت اعتماد محصول باشد.

موارد فوق به شما کمک می‌ کنند تا مایع دستشویی آنتی ‌باکتریالی را پیدا کنید که به نیاز ها و ترجیحات شما بیشترین تطابق را داشته باشد و به این صورت دست هایتان را عاری از هر نوع ویروس و آلودگی نمایید.

علت خشک شدن پوست دست بعد از شستن

حتما برای شما هم پیش آمده که دستان خود را با صابون یا مايع دستشویی بشوید و سپس در دستان خود احساس کشیدگی و خشکی نمایید، علت خشک شدن دست بعد از استفاده از مایع دستشویی ممکن است به عوامل زیر برگردد:

1. حاوی الکل: بسیاری از مایعات دستشویی آنت ی‌باکتریال حاوی الکل هستند. الکل زیاد می‌ تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث خشکی آن شود. البته، این خشکی معمولاً به‌ صورت موقتی است و می‌ توانید پس از شستن دسن با مایع دستشویی، از یک لوسیون یا کرم مرطوب ‌کننده استفاده کنید تا پوست دست‌ ها را نرم و مرطوب نگه دارید.

2. ترکیبات شیمیایی: برخی ترکیبات موجود در مایع دستشویی  ممکن است باعث خشکی پوست شوند. مثلاً ترکیبات محرک مانند تریکلوزان و کلروهگزیدین می‌ توانند روی پوست اثر خشک‌ کننده داشته باشند. در این صورت، استفاده از محصولات با ترکیبات ملایم‌ تر یا حاوی مواد مرطوب ‌کننده می ‌تواند مفید باشد.

3. استفاده بیش از حد: استفاده زیاد از مایع دستشویی  ممکن است باعث خشکی بیشتر پوست شود. بهتر است هنگام استفاده، مقدار مناسبی از مایع را بر روی دست ‌ها به‌کار ببرید و آن را به دقت بینابین پوست‌ ها مالش دهید. استفاده بیش از حد و جلوگیری از خشک شدن مایع روی دست‌ ها ممکن است به محدود شدن اثر بخشی ضد عفونی‌ کنندگی  منجر شود.

4. عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند هوای خشک، تماس با آب سرد یا گرم، استفاده از صابون‌ های قوی  ممکن است  خشکی دست‌ را تشدید کنند، در این صورت، مراقبت از پوست دست‌ با استفاده از مرطوب ‌کننده‌ها و استفاده از آب سرد و مایع دستشویی ملایم می ‌تواند کمک کننده باشد.

آیا از مایع ظرفشویی می توان برای شستشوی دست استفاده کرد؟

با اینکه توصیه های زیادی برای اهمیت و مراقبت دست ها وجود دارد، باز هم با این حال بسیاری از افراد به این توصیه ها توجه نکرده و از مواد شوینده نامناسب جهت شستشو استفاده می کنند. یکی از شوینده هایی که که اصلا برای شستن دست‌ها توصیه نمی‌ شود، مایع طرفشویی می باشد. دلیل اصلی آن این است که مایع ظرفشویی برای شستن ظروف آشپزخانه طراحی شده است و ترکیبات آن به منظور از بین بردن چربی و روغن‌ های موجود در ظروف استفاده می‌ شود که این ترکیبات ممکن است برای پوست دست آسیب‌ زا و خشک ‌کننده باشند.

علاوه بر این، مایع ظرفشویی معمولاً حاوی مواد شیمیایی قوی و محرک است که برای پوست حساس دست‌ ها ممکن است تحریک‌ کننده باشد و باعث عوارض ناخوشایندی مانند خشکی، ترک ‌ها، التهاب و حساسیت شود. پوست دست ما انسان ها بسیار حساس است به همین منظور باید از شوینده ای که برای دست طراحی شده استفاده کرد نه شوینده ای که برای چربی زدایی ظروف تولید شده است!

بهترین راه برای شستن دست ‌ها، استفاده از آب ولرم و یک مایع دستشویی خوشبو است. این شوینده های مخصوص دست به طور مؤثر باکتری‌ ها و ویروس ‌ها را از روی پوست دست ‌ها برداشته و پوست را تمیز می ‌کند، بدون اینکه ایجاد خشکی یا تحریک بیش از حد ایجاد کند. مایع دستشویی حاوی مواد نرم کننده بوده و به خوبی می تواند آلودگی های روی دست ها را پاک کند، حتی اگر سخت ترین لکه و چربی روی پوست باشد.

معمولا مایع دستشویی که حاوی گلیسیرین و روغن های نارگیل و جوجوبا باشد، خشکی دست را به همراه نخواهد داشت ولی چنانچه کمی احساس کشیدگی پس از شستشوی دست ‌ها دارید، می ‌توانید از یک مرطوب ‌کننده و آبرسان استفاده کنید تا پوست دست‌ ها را نرم و مرطوب نگه دارید. به این ترتیب از پیری زودرس پوست خود جلوگیری کرده و حس جوانی و شادابی خواهید داشت. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که پوست دست اهمیت زیادی دارد و شادابی آن باعث جوان تر دیده شدن شما می گردد.

بنابراین، بهتر است استفاده از مایع ظرفشویی را برای هدف خود، یعنی شستن ظروف آشپزخانه، محدود کنید و برای شستن دست ها فقط از شوینده هایی مانند صابون، مایع دستشویی، فوم دست و غیره استفاده کنید. اما لازم است این نکته را هم ذکر کنیم که در صورت نبود مایع دستشویی یا صابون، امکان شستشوی دست ها با مایع ظرفشویی وجود دارد ولی ممکن است تحریکات پوستی و قرمزی و خارش دست را به همراه داشته باشد، به خصوص در افرادی که پوست خشک دارند و یا به اگزما و پسوریازیس مبتلا هستند، این موضوع بیشتر صدق می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *