دسته‌بندی نشده

علت شوره زدن لباس های مشکی بعد از شستشوی دستی

تمامی لباس ها اگر طبق اصول با پودر دستی شسته شوند، کاملا تمیز شده و هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

رفع مشکلات شستشوی دستی

برخی از افراد استفاده درست شستشوی دستی را نمی دانند و ممکن است با مشکلات مختلفی همانند شوره زدن پودر روی لباس، ماندن کف، پاک نشدن لکه و غیره در حین شستشو یا بعد آن روبرو شوند. به همین منظور ما این قسمت از مقاله را به رفع مشکلات شستشوی دستی اختصاص می دهیم.

  • استفاده از شوینده مناسب: انتخاب شوینده مناسب برای شستشوی لباس ها بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که محلول شوینده انتخابی به طور کامل لکه ‌ها و آلودگی‌ ها را از لباس ها پاک می‌ کند و در عین حال بافت و رنگ لباس ها را حفظ می‌ کند.
  • توجه به دستور العمل تولید کننده: هر لباس دارای دستورالعمل شستشوی خاصی است که توسط تولید کننده مشخص می ‌شود. حتماً دستورالعمل را مطالعه و بر اساس آن عمل کنید. این دستورالعمل شامل درجه حرارت آب، نحوه ماساژ دادن به لباس و استفاده از مواد شوینده خاص است.
  • مراقبت از بافت لباس: در هنگام شستشو، به بافت لباس ها توجه کنید. اگر لباس ها از جنس‌ های حساسی مانند ابریشم یا کشسانی ساخته شده‌اند، باید با دقت و با استفاده از روش‌ های ملایم شستشو شوند. همچنین، در صورت امکان، لباس های مشابه را با هم شستشو دهید تا از ایجاد اصطکاک و آسیب به بافت لباس ها جلوگیری شود.
  • آب خنکتر: در صورت امکان، از آب خنکتر برای شستشوی لباس ها استفاده نمایید؛ زیرا آب گرم می ‌تواند باعث جدا شدن رنگ ‌ها و جمع شدن بافت لباس ها شود. آب خنک همچنین می ‌تواند از خشک شدن زیاد و رنگ پریدگی لباس جلوگیری کند.
  • خشک کردن مناسب: وقتی لباس ها را خشک می‌ کنید، سعی کنید از حالت آویزان به جای خشک کردن آن ها در مستقیم نور خورشید استفاده نمایید؛ زیرا این کار از خم شدن و کاهش شدید بافت لباس ها جلوگیری می ‌کند.
  • در صورت مشاهده لکه‌ ها روی لباس ، سریعاً آن ها را پاک کنید. استفاده از انواع روش ‌های خانگی برای رفع لکه ‌ها مانند استفاده از لیمو، خلال انگور، سرکه و غیره می ‌تواند مفید باشد. ولی اگر لکه عمیق تر باشد، فقط پودر دستی به رفع آن کمک می کند.
  • در صورتی که بعد از شستشوی لباس ها، پوست دستتان خشک می شود، حتما از دستکش استفاده کنید.

موهاتو با پودر دستی بشور!

برخی از افراد قدیمی معتقدند که شستن مو ها با پودر دستی در هنگام شپش افتادن یا موخوره، معجزه می کند ولی با گذشت زمان، تحقیقاتی در این باره صورت گرفت و مشخص شد که استفاده از پودر دستی برای شستن موها موثر نیست و حتی ممکن است به مو ها و پوست سر آسیب برساند. پودر دستی به طور عمده برای شستن لباس ‌ها به کار می ‌رود و دارای مواد شیمیایی قوی است که برای مو ها مناسب نمی باشد.

برای شستن موها، بهتر است از شامپوها و محصولات طراحی شده خصوصاً برای شستن و مراقبت از موها استفاده کنید. این محصولات دارای فرمولاسیون‌ه ای مخصوصی هستند که به تمیز کردن موها، از بین بردن روغن و آلودگی‌ها و حفظ رطوبت و سلامتی مو ها کمک می‌کنند. استفاده از پودر شوینده لباس برای شستن مو ها به دلایل زیر، توصیه نمی شود:

  • شیمیایی بودن: پودر شوینده لباس شامل ترکیبات شیمیایی قوی است که برای حذف لکه ‌ها و آلودگی ‌ها از لباس ‌ها طراحی شده‌اند. این ترکیبات ممکن است برای مو ها و پوست سر خیلی سخت و تحریک ‌کننده باشند. استفاده از این پودر می‌تواند باعث خشکی، تحریک پوست سر، آسیب به ساختار مو ها و حتی تحریک چشمان شود.
  • متعادل نبودن ph: پودر شوینده لباس معمولاً دارای pH بالاتر از مو ها و پوست سر است. مو ها و پوست سر دارای pH خنثی تا کمی اسیدی هستند. استفاده از پودر شوینده لباس با pH بالا می‌تواند تعادل طبیعی را در پوست سر و مو ها به هم بزند و مشکلاتی مانند خشکیو تحریک پوست سر را ایجاد کند.
  • عدم حاوی مواد مخصوص مو: پودر شوینده لباس معمولاً ویتامین یا ماده معدنی ندارد که مو ها را تغذیه کند؛ اما شامپوها و محصولات مراقبت از موها، به عنوان مثال، شامل مواد مغذی، روغن‌ها، پروتئین‌ ها، و ویتامین‌ ها هستند که به سلامت و زیبایی مو ها کمک می‌کنند. استفاده از پودر شوینده لباس می‌تواند باعث عدم داشتن این مواد مفید برای موها شود و نتیجه‌ ای مطلوب به همراه نداشته باشد.
  • تحریک چشم: یکی از معضلات بزرگی که در صورت شستن مو با پودر شوینده به وجود می آید، تحریک، سوزش و التهاب چشمان است.

باور های اشتباه درباره پودر دستی

از زمان‌ های گذشته تا به امروز یک سری باور های اشتباه و غلط درباره پودر شوینده دستی وجود دارد که هنوز هم برخی افراد بر این باور ها معتقد هستند. ما در این قسمت از مقاله می‌ خواهیم یک سری از اشتباهات شایع را بیان کنیم که علم آن ها را ثابت کرده است.

اولین باور غلط این است که شستن مو ها با پودر دستی سبب پرپشت شدن و شادابی مو ها می‌ گردد. همچنین افرادی که مو های چرب دارند برای کنترل چربی موهای خود بهتر است که پوست سر را با پودر دستی بشویند! در حقیقت باید بگوییم که استفاده از پودر دستی به هیچ عنوان برای شستن مو ها نبوده و فقط و فقط قادر است که چربی‌ های روی لباس و پارچه را از بین ببرد.

باور غلط دیگر این است که هر چقدر از پودر دستی بیشتر استفاده کنید، لباس ‌ها تمیز و پاکیزه‌ تر می ‌شوند. در واقع باید بگوییم که با این کار فقط پودر دستی را حرام کرده و آب زیادی مصرف می ‌کنید. هر لباس به میزان متناسبی از شوینده جهت تمیزی نیاز دارد و استفاده بیش از حد شوینده نه تنها لباس ‌ها را تمیز نمی ‌کند بلکه سبب ایجاد شوره و لکه روی پارچه شده و کف آن ها هم به خوبی شسته نمی‌ شود.

و آخرین باور اشتباه که در این باره وجود دارد این است که از پودر دستی در مواقع ضروری می ‌توان برای شستشوی ماشینی لباس ‌ها استفاده کرد. در واقع باید بگوییم این کار کاملاً اشتباه بوده و آسیب بزرگی به ماشین لباسشویی وارد می ‌کند؛ چون پودر دستی قدرت کف کنندگی زیادی دارد و ماشین لباسشویی قادر به پاک کردن کف تولید شده نخواهد بود. در صورت نشت کف، به دستگاه و قطعات مختلف آن آسیب وارد می ‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *