دسته‌بندی نشده

آیا می دانید خطرناک ترین موادی که در خانه استفاده می کنید کدام است؟

اسید ها در عین حال که بسیار خطرناک هستند، اگر اصولی و درست استفاده شوند، آسیبی به انسان وارد نمی کند.

خطر مرگ با ترکیب این شوینده ها

طبق گزارش پزشكان افراد بسيار زيادي سالانه با مشكلات تنگي نفس و مسموميت با مواد شوينده به بيمارستان‌ ها مراجعه مي‌ كنند كه البته اين مشكلات قبل از خانه تكاني عيد نوروز شايع تر است. برخي از افراد از روي نا آگاهي، مواد شوينده شيميايي را با هم مخلوط مي ‌كنند. در واقع بايد بدانيد كه تركيب مواد شوينده مي‌ تواند بسيار خطرناك باشد و حتي امكان دارد خطر مرگ افراد را تهديد كند. در واقع گزارش های زیادی مبنی بر مرگ افراد بر اثر گاز های سمی شوینده ها مشاهده شده است؛ پس این خطر را جدی بگیرید.

خطر تركيب شوينده‌ ها مانند وايتكس و اسيد حتي خطرناك ‌تر از بيماري‌ هاي ويروسي است. وایتکس و اسید دو ماده تمیز کننده هستند که به هيچ عنوان تركيب اين دو توصيه نمي ‌شود. اسيد موادي مانند آمونياك را در خود دارد كه تركيب آن با وايتكس سبب توليد گاز هاي سمي شده و مي‌ تواند آسيب ‌هاي جبران ‌ناپذيري به دستگاه تنفسي وارد كند؛ حتي لازم است بدانيد تركيب اين دو ماده در مقادير بالا سبب انفجار و آتش‌ سوزی هم می ‌شود.

 تركيب جرم گير های اسيدی و جرم گير های قليايي هم به دليل داشتن فرمولاسيون ‌های قوی، واكنش‌ های شيميايي شديد نشان داده و امكان مشكلات شديد تنفسی، بيهوش، نابينايی و حتی خطر انفجار هم وجود دارد. گاز هاي متصاعد از تركيب دو شوينده شيميايي، برای ریه به‌ شدت خطرناک است و علائمي مانند سرفه، آسم، تنگي نفس به وجود خواهد آمد.  حتي برخي افراد علائمی مانند سرفه ‌هاي خوني دارند.

ترکیب اسید با جوهر نمک هم بسیار خطرناک است؛ زیرا گاز خطرناک کلرامین را به وجود می آورد که بسیار سمی و کشنده است. این گاز باعث سوختگی، بسته شدن راه تنفس و سرفه های شدید می شود که به مرور زمان در کهن سالی بیماری های آسم و تنگی نفس را به همراه خواهد داشت؛ پس اگر به سلامت خود اهمیت می دهید هیچ گاه، هیچ ماده شیمیایی را با هم ترکیب نکنید و در صورتی که باید این کار را انجام دهید، حتما از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بيشترين آسيبي كه تركيب دو ماده شيميايي خطرناك به بدن وارد مي ‌كند، آسيب به ريه و راه‌ هاي تنفسي است. اگر به هر دليلي  دو شوينده را با هم تركيب كرديد يا فردي را مشاهده كرديد كه علائمی مانند سرفه و تنگي نفس داشت، بايد به سرعت خودتان يا فرد به سمت محيط باز و آزاد برويد، همچنین نوشيدن لبنيات از جمله شير تأثير زيادي در باز شدن تنفس دارد؛ در نهایت در صورت علائم شديد تر بايد به بيمارستان برويد.

رفع سریع رسوبات سرویس بهداشتی

اگر مي ‌خواهيد رسوباتي كه در سرويس بهداشتي شما وجود آمده را به سرعت رفع كنيد، فقط كافي است روش ‌هايي كه در ادامه ذكر مي ‌كنيم را انجام دهيد. اولين روش استفاده از محصولات طبيعي مانند سركه مي ‌باشد. سركه خاصيت اسيدي دارد و تركيب آن با جوش شيرين باعث ايجاد واكنش سريع شده و مواد آهكي كه در اثر تماس مكرر آب سخت با سطوح مختلف  سرويس بهداشتي مانند شيرآلات، کاشی، سرامیک يا سنگ توالت ايجاد شده را، از بين مي ‌برد.

استفاده از خمير بوراكس هم يكي ديگر از روش‌ هاي جرم‌ گيري سريع سنگ توالت است. به اين صورت كه سطح مورد نظر بايد كاملاً خشك باشد؛ سپس بوراكس و سركه را با هم تركيب كنيد تا حالت خميري شكل شود. اين خمير را بايد روي لكه‌ ها قرار دهيد و جرم‌ ها را به طور كامل بپوشانيد. سپس اجازه دهيد كه اين خمير به دست آمده به مدت زمان نيم ساعت روي محل باقي بماند. حالا مي ‌توانيد با برس شست‌ و شوي توالت، جرم ‌ها را پاك كرده و در نهايت بشوييد. آخرين و بهترين روشي كه مي ‌تواند به سرعت هر نوع رسوب را از روي كاشي پاک كند، اسيد جرم گير است.

اين اسيد ها با درصد هاي مختلفي از پاك ‌كنندگي توليد شده اند و قادر هستند هر نوع لكه و رسوب به وجود آمده را به خوبي از بين ببرند. در صورتي ‌كه اسيد را در محيطي كه تهويه مناسب دارد استفاده كنيد و نكات ايمني را رعايت نماييد، هيچ مشكلي برايتان بوجود نخواهد آمد. توجه داشته باشيد اسيد به تنهايي مي ‌تواند رسوبات سخت را هم از بين ببرد و فقط بايد مدت زمان بيشتري روي سطوح باقي بماند تا تأثيرگذاري بيشتري داشته باشد. همچنین توجه داشته باشيد رسوباتی كه روي شيرآلات و سطوح فلزي و استيل وجود آمده با اسيد از بين نرفته و حتي منجر به سياه شدن آن ها هم مي ‌گردد؛ بنابراين از اسيد فقط براي سطوح سنگي و سراميكي استفاده نمایید. 

استفاده از اسید در دوران بارداری ممنوع!

بارداري جزء مهم ‌ترين دوران براي همه بانوان است؛ به همين منظور بايد مراقبت‌ هاي ويژه ‌اي در اين دوران شود. حتماً مي ‌دانيد كه تميز كردن محيط‌ هاي مختلف خانه مانند سرويس‌ هاي بهداشتي اهميت بسيار زيادي دارد. رعايت بهداشت در واقع جزو اصلي ‌ترين دلايلي است كه از ايجاد بيماري ‌های عفونتی جلوگيري مي ‌كند؛ اما تركيبات شيميايي كه براي تميز كردن سرويس ‌هاي بهداشتي استفاده مي ‌شود، براي مادر و حتي جنين خطرناك است و مي ‌تواند به سلامت آن ها آسيب وارد كند.

در اين دوران بهتر است كه در كار هاي نظافت، تا حد امکان از افراد ديگر كمك بگيريد يا حتماً از ماسك و دستكش استفاده كنيد. از عوارض مهمي كه در اين دوران وجود دارد، كاهش اكسيژن ‌رساني به جنين است كه در واقع استشمام گاز های منتشر شده توسط اسيد باعث مي ‌شود كه اكسيژن  به شما نرسد و قطعاً اگر جنين اكسيژن را دريافت نكند، رشد سلول ‌ها مغزی كاهش پيدا مي ‌كند و در نتيجه در هوش جنين تأثير منفي مي ‌گذارد.

از طرفي بخار ايجاد شده سبب درگير شدن مخاط تنفسي مادر مي ‌گردد كه حالت تهوع، سرفه و تنگي نفس، تب و لرز و ناراحتی های ريوي از جمله مشكلات مهمي است كه بعد از استفاده اسيد هاي جرم گير رخ مي ‌دهد. معمولاً اسيد ها داراي تركيبات بسيار قوي هستند، پس هر مادري كه به سلامت خود و جنين اهميت مي ‌دهد باید استفاده از اين محصول را به حداقل برساند و در صورت مجبور بودن، از تهويه مناسب، دستكش و ماسك چند لايه استفاده كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *