دسته‌بندی نشده

بدون رفتن به دندانپزشکی دندان هایی سالم داشته باش!

خمیر دندان

همه ما می دانیم، مسواک زدن با یک خمیر دندان خوب، آسان ترین راه حل برای داشتن دندان هایی سالم است.

روش انتخاب صحیح خمیر دندان

انتخاب صحیح خمیر دندان، یکی از راه های مهم برای حفظ دندان و بهداشت دهان است. اما چگونه می توان بهترین خمیردندان را انتخاب کرد؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است به برخی ویژگی هایی که یک خمیردندان مناسب، توجه کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

  • شامل فلوراید: خمیر دندانی که شامل فلوراید است، به خوبی می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد و برای حفظ دندان های سالم و تمیز کاربردی دارد. البته امروزه بسیاری از پزشکان، استفاده از خمیر دندان های بدون فلوراید را توصیه می کنند؛ زیرا مصرف بیش از حد آن ها، مضراتی دارد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.
  • حاوی ترکیبات ضد باکتریایی: بهترین خمیر دندان باید شامل ترکیباتی باشد که در برابر باکتری های موجود در دهان موثر باشند و باعث تمیز شدن دهان شوند.
  • تناسب مناسب بین سختی و نرمی: خمیردندانی که بسیار سخت است ممکن است باعث آسیب به لثه و دندان شود. همچنین، اگر نرم باشد، نمی تواند کار کافی برای تمیز کردن دهان را انجام دهد؛ بنابراین، بهترین خمیردندان با توجه به  وضعیت دندانی شما باید تناسب مناسبی بین سختی و نرمی داشته باشد.
  • خوشبو کننده: برخی از خمیردندان ها خوشبو کننده های مصنوعی را شامل می شوند، اما در انتخاب بهترین خمیردندان باید خوشبو کردن را اولویت خود را قرار ندهید و محتویات و ویژگی های دیگر را مورد توجه قرار دهید.
  • بدون مواد نگهدارنده و رنگ ساز: خمیر دندانی که بدون رنگساز و مواد نگهدارنده باشد، بهترین است، چرا که این مواد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.
  • مناسب برای نیازهای شما: این محصول باید برای دندان های شما مناسب باشد؛ به عنوان مثال اگر دندان های شما حساس هستند، بهتر است از خمیردندان برای دندان های حساس استفاده کنید و اگر ترشح زیاد خوردن دارید، می توانید از خمیردندان ضد ترشح استفاده کنید.

در نهایت، محصولات برتر، برای طول عمر و سلامت دندان ها مفید هستند، بنابراین باید به ویژگی های مختلف هر یک توجه داشته و با توجه به نیاز های خود، بهترین خمیر دندان را انتخاب کرد.

لبخندی زیبا با دندان های مرواریدی

رسیدن به دندان های سفید و درخشان برای بسیاری از مردم بسیار مهم است و خیلی از افراد هزینه های گزافی برای لمینت یا کامپوزیت می پردازند در صورتی که دندان هایشان منظم است و تنها مشکل آن، زردی است. باید به شما چند روش ساده جهت سفید شدن دائمی دندان ها ارائه دهیم تا با کمترین هزینه، دندان هایی مانند مروارید داشته باشید و دیگر لبخند زیبای خود را به دلیل خجالت، پنهان نکنید.

  • یکی از روش های اصلی و مؤثر برای سفید کردن دندان استفاده از خدمات پزشکی مانند بلیچینگ، چسباندن و طرح دندان است. این روش ها ممکن است هزینه بالایی داشته باشند، اما نتیجه آن ها معمولا رضایت بخش است.
  • برخی از خمیردندان ها حاوی پراکسید کربامید هستند که می توانند برای سفید کردن دندان مفید باشد. اما باید توجه داشت که این خمیر دندان ها به تنهایی قادر به سفید کردن دندان های قدیمی و  شدید نیستند، ولی استفاده مکرر و منظم، می تواند اثر بخشی خوبی داشته باشد.
  • سنگ صابونی، یکی دیگر از راه های خانگی برای سفید کردن دندان است. برای استفاده از این روش، کافی است پس از برس دادن دندان ها با خمیردندان معمولی، مقدار کمی از سنگ صابونی را بر روی دندان ها بمالید و آن را با مسواک از بین ببرید. این روش می تواند به صورت موقت به سفیدی دندان ها کمک کند، اما مصرف زیاد آن ممکن است باعث خراشیدگی دندان شود، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • بعضی از مواد خانگی مانند بی کربنات سدیم (سودا)، سیب سلطانی، آرد برنج و اسید سیتریک هم می توانند به صورت موقت به سفید کردن دندان کمک کنند. اما استفاده زیاد از بی کربنات سدیم ممکن است به مینای دندان ها آسیب بزند، بنابراین بهتر است از این روش با احتیاط بیشتری استفاده کرد.

به طور کلی، برای سفید کردن دندان های خود، بهتر است روش های طبیعی و همچنین خدمات پزشکی را همزمان در نظر بگیرید. ولی به طور کلی، داشتن یک خمیر دندان و مسواک عالی می تواند تاثیر گذاری زیادی در سفیدی دندان ها داشته باشد که حتی بعد از خدمات زیبایی، پزشکان متناسب با جنس دندان های شما، خمیر دندان معرفی می کنند.

آیا عوارض خطرناک خمیر دندان فلورایدی را می دانید؟

فلوراید یک عنصر شیمیایی است که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به عنوان یک ماده حفظ دندان استفاده می شود. هوا و آب در اکثر شهرها در سرتاسر جهان با فلوراید کلرید به میزان اندکی وجود دارد؛ همچنین این ماده به طور قابل توجهی در دندانپزشکی استفاده می شود. هرچند که بسیاری از پزشکان دندانپزشک توصیه می کنند که فلوراید در مقادیر مناسب و معتدل مصرف شود، اما برخی از افراد نگران این هستند که آیا مصرف اضافی فلوراید خطراتی دارد یا نه؟

افزایش مصرف فلوراید می ‌تواند به عوارضی برای سلامتی منجر شود. برخی از این عوارض عبارتند از:

 1. داشتن دندان های زرد: افرادی که مصرف بیش از حد فلوراید دارند، ممکن است دندان های آن ها کم کم رنگ شود.

2. زخم دهان و آفت در لثه: مصرف بیش از حد فلوراید می ‌تواند باعث آسیب دیدن بافت لثه و آفت زدن دهان شود؛ همچنین ممکن است باعث زخم های دهانی شود که باعث درد و احساس ناراحتی می‌ شود.

3. آسیب به سیستم عصبی مرکزی و بافت عضلانی:  آسیب رساندن به سیستم عصبی یکی دیگر از عوارض این ماده است که این عارضه شامل افت شدید در عملکرد تحرکی، درد عضلانی و خستگی است.

4. افزایش خطر سرطان: مطالعات نشان می ‌دهد ممکن است مصرف بیش از حد فلوراید باعث افزایش خطر سرطان شود، به ویژه سرطان تیروئید. موارد نادر دیگری مانند سرطان پستان، سرطان معده و سرطان کبد هم برای مصرف بیش از حد فلوراید گزارش شده اند.

5. عوارض جانبی برای کودکان: مصرف بیش از حد فلوراید ممکن است باعث عوارضی مانند دست زدن به برخی از ساختار های شناختی در کودکان وجود داشته باشد. همچنین، در دوره جنینی می ‌تواند خطرات جدی برای تشکیل دندان ‌ها و سیستم عصبی داشته باشد.

در نهایت، توصیه می ‌شود که قبل از استفاده از محصولات حاوی فلوراید، نکات بهداشتی لازم به خصوص در مورد مصرف آن ها را کسب نموده و از میزان مصرف مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *