دسته‌بندی نشده

با این ترفند ها گرفتگی لوله ها را به سرعت باز کنید!

شوینده بازکننده لوله

معمولا لوله ها بعد از مدتی، دچار گرفتگی و ایجاد مشکلات مختلفی می شود که در ادامه راهکارهایی برای باز شدن لوله ارائه می دهیم.

خطر سوختگی با لوله باز کن

لوله باز کن‌ ها معمولاً شامل مواد شیمیایی قوی بوده که برای حل کردن چربی ‌ها و مواد دیگری که ممکن است درون لوله ها باشند، به کار می ‌روند. این مواد شیمیایی، معمولاً اسید های قوی هستند و در صورت تماس با پوست، می ‌توانند باعث آسیب های جدی شوند. همچنین، استفاده نادرست از لوله باز کن ‌ها مانند استفاده از آن به صورت مستقیم بر روی پوست در صورت نداشتن دستکش نیز می ‌تواند باعث سوختگی های شدید شود.

علاوه بر این، در صورت عدم رعایت ایمنی هنگام استفاده از لوله باز کن، ممکن است براثر انفجار، مواد شیمیایی باعث سوختگی پوست شوند. برای مثال اگر قبل استفاده از لوله باز کن، لوله پر از آب باشد، اسید جرمگیر به سمت بیرون پرتاب شده و در نتیجه احتمال خطرات سوختگی برای افراد به وجود می آید که طبق گزارشات، سالانه افراد زیادی به دلیل عدم رعایت دستور العمل های استفاده از محصول، دچار سوختگی های سطحی یا عمقی پوست می شوند.

با توجه به موارد ذکر شده، استفاده از لوله باز کن ‌ها باید با احتیاط و توجه به راهنمایی ‌های تولید کننده و همچنین رعایت ایمنی و استفاده از وسایل حفاظتی، انجام شود. در صورت عدم توانایی در استفاده از لوله باز کن‌ ها، بهتر است خدمات تعمیر و نگهداری لوله ‌ها را به تعمیرکاران مجرب و حرفه ‌ای بسپارید. همچنین لازم است جهت جلوگیری از سوختگی در حین استفاده از لوله باز کن، راهکار های ایمنی را در نظر بگیرید:

  • استفاده از لباس ‌های مناسب: استفاده از لباس‌ های مناسب و محافظتی مانند دستکش و عینک، می ‌تواند از سوختگی جلوگیری کند؛ همچنین مانع از تماس مستقیم مواد شیمیایی با پوست، چشمان و دست ‌ها می شود.
  • عدم استفاده از لوله باز کن بر روی پوست: برای جلوگیری از سوختگی پوست، باید از استفاده مستقیم لوله باز کن بر روی پوست پرهیز کرد و بهتر است از استنشاق و بوییدن این ماده اسیدی خودداری نمایید.
  • نگهداری و حفظ لوله باز کن در جای مناسب: برای جلوگیری از دسترسی کودکان و حیوانات خانگی به لوله باز کن، باید آن را در جای مناسب و ایمن، به دور از نور خورشید و گرمای شدید، نگهداری کرد.

روش های تمیز کردن رسوب لوله

رسوبات لوله ممکن است باعث مسدود شدن لوله و کاهش آب یا هوا در سیستم لوله‌ کشی شود. برای تمیز کردن رسوبات لوله، می ‌توانید از روش‌ های مختلفی استفاده کنید که در ادامه به آن می پردازیم؛ اما قبل از اینکه راجع به این موضوع صحبت کنیم، لازم است علل اصلی گرفتگی لوله ها را ذکر کنیم. اولین مورد، سختی آب است. به مرور املاح موجود در آب در لوله ها رسوب بسته و در نتیجه فشار آب کم می شود؛ همچنین ریختن زباله ها در سینک ظرفشویی و عدم استفاده از صافی برای آن می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد گرفتگی لوله ها باشد؛ پس به این منظور بهتر است به روش های زیر عمل کنید:

1. استفاده از لوله باز کن: اگر رسوبات در لوله هستند، می ‌توانید از لوله باز کن ‌های خانگی یا حرفه ‌ای استفاده کنید. این نوع اسید ها دارای درجه خلوص مختلفی هستند که معمولا اسید های 98 درصد، بهترین نوع می باشند.

2. استفاده از سوپاپ‌ های فشار قوی: در برخی موارد، می‌ توانید با استفاده از سوپاپ‌ های فشار قوی، رسوبات را از داخل لوله حذف کنید. این روش معمولاً برای لوله ‌های بزرگ و با فشار بالا استفاده می‌ شود.

3. استفاده از مواد شیمیایی: برخی از مواد شیمیایی مانند اسید ها و باز ها هم می ‌توانند رسوبات را از داخل لوله حذف کنند.

4. استفاده از فنر: این محصول فنر های فلزی بوده که معمولا به صورت 5 متری، 10 متری و 15 متری در ضخامت های مختلف تولید شده و قابل استفاده برای انواع لوله می باشد.

5. استفاده از لوله‌کشی با استفاده از روش هیدروجت: روش هیدروجت شامل استفاده از فشار آب برای شستشوی رسوبات در داخل لوله است که این روش هم معمولاً برای لوله‌ های بزرگ با فشار بالا استفاده می گردد.

طبق موارد ذکر شده، روش های متنوعی وجود دارند که به رفع گرفتگی لوله ها کمک می کنند و شما عزیزان با توجه به میزان گرفتگی لوله و نیاز خود می توانید هر یک از آن ها را به کار گیرید.

آموزش کار با لوله باز کن برای افراد مبتدی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، جرمگیر مایع لوله باز کن، یکی از روش‌ های موثر و ساده برای تمیز کردن رسوبات داخل لوله‌ ها است. برای استفاده از جرمگیر مایع لوله باز کن، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید تا در صورت مبتدی بودن، خطراتی شما را تهدید نکند.

1. قبل از هر چیز، دستورالعمل‌ های درج شده روی محصول را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که جرمگیر مایع مورد نظر، برای لوله‌ های شما مناسب است و حتما از نبود آب در لوله های آبرسانی و فاضلاب، مطمئن باشید.

2. پس از خواندن نکات مهم، جرمگیر مایع را طبق دستورالعمل آماده کنید. برخی از جرمگیر های مایع با اتصال به لوله‌ ها سبب تعمیر می‌ شوند و برخی دیگر در قالب پودر یا مایع عرضه می ‌شوند.

3. ریختن جرمگیر مایع در لوله: پس از آماده کردن جرمگیر مایع، آن را در لوله مورد نظر ریخته و طبق مدت زمان مشخص شده اجازه دهید، در لوله باقی بماند.

4. شستن لوله: پس از گذشت زمان مشخص شده، لوله‌ ها را با آب شستشو دهید تا جرمگیر مایع و رسوبات داخل لوله‌ ها تمیز شوند. ( بهتر است شستشو پس از گذشت 2 الی 4 ساعت بعد استفاده از جرمگیر باشد.

5. تکرار عملیات: در بعضی موارد، ممکن است نیاز باشد عملیات را چند بار تکرار کنید تا رسوبات کاملاً تمیز شوند.

به عنوان فردی که برای اولین بار این ماده را به کار می گیرید، باید بدانید که استفاده از جرمگیر مایع برای تمیز کردن لوله‌ های پلاستیکی می ‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ زیرا، حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است باعث خراشیدگی، خوردگی و آسیب دیدن لوله ‌های پلاستیکی شوند. در صورتی که لوله ‌های شما از جنس پلاستیکی هستند، بهتر است از جرمگیر هایی که درصد خلوص کمتری دارد و برای لوله‌ های پلاستیکی مناسب هستند، استفاده کنید. البته استفاده مکرر از لوله باز کن برای لوله های فلزی هم سبب ایجاد خوردگی و زنگ زدگی می شود و به مرور مقاومت لوله ها را کم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *