دسته‌بندی نشده

کاربرد مایع سفید کننده + نحوه استفاده از آن

چنانچه قصد دارید از مایع سفیدکننده استفاده کنید بهتر است کاربرد و نحوه استفاده از آن را نیز بدانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نحوه کار سفید کننده‌ ها به چه صورت است؟

سفید کننده ‌ها در دسته مواد شوینده مایع و پودری قرار دارند که از پرکاربردترین و پر مصرف ‌ترین مواد شوینده به حساب می ‌آیند. ممکن است بعد از شنیدن کلمه سفید کننده، اولین ماده شوینده ‌ای که به ذهنتان آمده باشد وایتکس باشد، اما باید گفت سفید کننده ‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و وایتکس تنها یکی از انواع آن می‌ باشد.

سفید کننده ‌ها به دو دسته بزرگ سفید کننده‌ های کلری و سفید کننده‌های غیر کلری تقسیم می‌شوند که سفید کننده ‌های کلری از پرمصرف‌ ترین محصولات سفید کننده در مصارف خانگی محسوب می ‌شوند.سفید کننده‌ ها در تماس با نور مستقیم و حرارت ناپایدار شده و به دلیل وجود همین خاصیت این سفید کننده‌ ها را در ظرف ‌های مات و بسته‌ بندی‌ های پلمپ نگهداری می‌ کنند.

نحوه کار سفید کننده ‌های کلری به این صورت است که از طریق واکنش‌ های اکسیداسیون صورت می‌ گیرد و به همین دلیل خاصیت خورندگی دارند و در صورت برخورد با پوست موجب التهاب پوستی و سوزش می ‌شود. آب ژاول و یا همان وایتکس از معروف ‌ترین زیر شاخه سفید کننده‌ های کلرید می ‌باشد که تحت هیچ شرایطی نباید با آمونیاک و یا الکل و متانول ترکیب شود زیرا باعث تولید گازهای خطرناک و یا آتش خواهد شد.

این سفیدکننده مایعی زرد رنگ و با بوی تند هستند که خاصیت سفید کنندگی، گند زدایی و از میان بردن بو را دارند و گاهاً برای تصفیه و تمیزی آب و فاضلاب نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرند. دسته ی دیگر سفید کننده‌ ها که سفید کننده ‌های غیر کلری می باشند به آب اکسیژن معروف هستند که بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. باید بدانید که این سفید کننده‌ های غیر کلری برای از بین بردن هر نوع لکه‌ ای برای پارچه بسیار مناسب ‌تر از وایتکس می باشد.

مقداری از وایتکس بر روی لباس ریخته شود موجب رنگ پریدگی الیاف می‌ شود و تا حدودی موجب دردسر می‌ شود اما سفید کننده‌ های غیر کلری اینگونه نیستند و می ‌توان از آنها برای هر نوع پارچه ‌ای به عنوان یک ماده سفید کننده استفاده کرد. از گروه سفید کننده‌ های غیر کلری در بسیاری از صنایع همچون صنایع چوب و کاغذ نیز استفاده می ‌شود.

نکات مهم استفاده از مایع سفید کننده که باید بدانید

هنگام استفاده از مایع سفید کننده بهتر است نکات مهمی را بدانید و از آنها استفاده کنید تا بتوانید بهترین بهره و کمترین آسیب را از این ماده شیمیایی ببرید. آگاهی به روش استفاده درست و اصولی از این مواد سفید کننده موجب می ‌شود که شما بتوانید لکه‌ ها و آلودگی‌ های محیطتان را بدون خطر و به راحت ترین روش ها، از بین ببرید.

اولین نکته ‌ای که باید در رابطه با استفاده از مواد سفید کننده شیمیایی بدانید این است که از این مواد نباید برای تمیز کردن هر سطوحی استفاده کرد. نکته ی جالب دیگر این است که ماده‌ سفید کننده شیمیایی بیشتر از آنکه خاصیت تمیزی و سفید کنندگی  داشته باشد، خاصیت ضدعفونی کنندگی بالاتری دارد.

شما عزیزان می‌ توانید بسیاری از لباس‌ های خود را که آلوده به ویروس یا میکروبی می ‌باشد را ابتدا با مواد شوینده بشویید و سپس آن را درون محلول سفید کننده قرار دهید تا حسابی ضدعفونی شود.

مواد سفید کننده شیمیایی را هرگز با مواد شوینده دیگری ترکیب نکنید زیرا ممکن است باعث بروز گازهای سمی شود که برای سلامتی بدن بسیار مضر است. از این مواد بهتر است برای تمیز کردن سطوح سنگی و یا گرانتی استفاده نکنید زیرا موجب فرسایش و تغییر رنگ سنگ ‌ها می‌ شود.

سفیدکننده ‌ها معمولاً بسیار غلیظ هستند و بهتر است هنگام استفاده، آن را به صورت رقیق شده در بیاورید به این روش که آنها را فقط و فقط با آب رقیق کنید و سپس مصرف کنید. هرگز برای تمیز کردن سطوح فلزی خانه ‌تان مانند سینک ظرفشویی، دستگیره درها، شیرآلات و غیره از سفید کننده استفاده نکنید زیرا واکنش های شیمیایی رخ می ‌دهد که موجب از بین رفتن سطح روی فلزات می شود.

هنگام کار با این مواد شیمیایی سفید کننده قوی از ماسک و دستکش استفاده کنید و سعی کنید این ماده را در برابر نور مستقیم قرار ندهید.

چگونه سفید کننده ارگانیک بسازیم؟

بسیاری از الیاف پارچه ‌ها و یا سطوح منزل در اثر استفاده مکرر از سفید کننده و شوینده‌ های شیمیایی دچار آسیب می ‌شوند، در این قسمت از مقاله سعی داریم تا به شما یاد بدهیم که چگونه می ‌توانید در خانه خودتان یک سفید کننده ارگانیک و طبیعی بسازید.

چنانچه می‌ خواهید از مواد طبیعی استفاده کنید برای این کار بهتر است در درون یک تشت مقداری آب ولرم ریخته و سپس ۲ الی ۳ استکان سرکه و کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید و لباس‌ هایتان را درون این محلول قرار داده و برای تمیزی بهتر می ‌توانید کمی از پودر شستشوی لباس و یا مایع لباسشویی در درون این ترکیب ریخته و به خوبی آن را هم بزنید تا کف بدهد و بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه لباس‌ هایتان را بیرون بیاورید آبکشی نمایید و خواهید دید که بسیاری از لکه ‌های سطحی لباستان بدون استفاده از مواد سفید کننده صنعتی از بین رفته است.

اما اگر قصد دارید خودتان یک سفید کننده قوی با هزینه کمتر در منزل تهیه کنید می ‌توانید از روشی که الان برای شما بازگو خواهیم کرد استفاده کنید. در یک تشت بزرگ ۲ لیتر آب بریزید و سپس یک دوم فنجان سودای شستشو درون آن بریزید. این ماده شیمیایی را می ‌توانید از فروشگاه‌ هایی که محصولات شوینده را می ‌فروشند تهیه نمایید. از جمله کارایی‌ مهم سودای شستشو، لکه بری بالای آن می‌ باشد.

سپس یک فنجان هیدروژن پراکسید را به ترکیب آب و سودای شستشو اضافه کنید. هیدروژن پراکسید یک سفید کننده صنعتی بسیار قوی است. سپس به آرامی و با استفاده از یک کاردک و یا قاشق پلاستیکی این ترکیب را هم زده و لباس ‌هایتان را که دچار لکه شده است را درون این محلول قرار دهید. بعد از مدت یک ساعت لباس‌ ها را بیرون آورده و به خوبی آبکشی نمایید و بگذارید کاملاً خشک شود و پس از خشک شدن شما شاهد تمیزی لباس‌ هایتان خواهید شد.

اگر لباس‌ هایتان سفید است بهتر است که بعد از آبکشی در مرحله خشک کردن آنها را در مقابل نور مستقیم خورشید خشک کنید زیرا خشک شدن با نور خورشید موجب سفیدتر شدن لباس ‌های سفید می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *