دسته‌بندی نشده

علت ترک پاشنه پا چیست

اگر شما هم مبتلا به بیماری پوستی ترک پاشنه پا و کف پاشنه شده ‌اید، جویای علت این بیماری باشید.

دلایل به وجود آمدن ترک پا

ترک پا از جمله مشکلات پوستی رایج می ‌باشد که بسیاری افراد در طول زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند.

این بیماری نیز مانند سایر بیماری ‌های پوستی دیگر عوامل و دلایل متعددی دارد که برای درمان این بیماری در ابتدا باید بدانیم علت به وجود آمدن آن از چه چیزی نشئت می‌ گیرد، سپس اقدام به درمان آن کنیم.

هنگامی که پوست کف پا و یا پاشنه پا دچار خشکی زیادی بشود بسیار حساس و آسیب پذیر می‌ شود و در این هنگام ترک ‌های دردناکی به نام شقاق در پاشنه پا به وجود می ‌آید. از اصلی ‌ترین علائم ترک پا پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست کف و پاشنه پا می ‌باشد و پینه‌ هایی زرد و قهوه ‌ای رنگ در لبه ‌های پاشنه پا و در لبه ترک ‌ها مشاهده می ‌شود.

پس همانطور که گفتیم اصلی‌ ترین علت ترک پا معمولا به دلیل نبود رطوبت کافی می ‌باشد. عوامل دیگری همچون انواع بیماری ‌های پوستی، قارچی، باکتریایی، کمبود آب بدن و استفاده از شوینده ‌های نامناسب و کم کیفیت نیز می ‌تواند از جمله دلایل ایجاد این ترک ‌ها در پا شود.

عفونت ‌های قارچی نیز بسیار آسیب ‌زا می ‌باشند و بهتر است زمانی که بیرون از خانه هستید و کفش و جوراب به پا دارید بعد از آمدن به خانه سری پاهای خود را بشویید و نگذارید عرق و آلودگی ‌ها بین انگشتان پاهای شما بماند که موجب بیماری قارچی شود. اگر ورزشکار هستید و در سالن ورزشی بدون کفش قدم برمی ‌دارید و یا بر روی تشکی که دیگران نیز از آن استفاده می ‌کنند، تمرین می کنید مستعد مبتلا شدن به ترک کف پا هستید.

افرادی که مشکل پوستی اگزما دارند اگر به سلامت و بهداشت پوست خود توجه نکنند موجب می ‌شود که ترک پا را نیز تجربه کنند. اگزما موجب خارش خشکی و کم آبی و پوسته پوسته شدن تمامی بدن همچنین کف پا و پاشنه پا می ‌شود. همچنین افراد دیابتی نیز اگر قند خون خود را کنترل نکنند و از رژیم درست پیروی نکنند ممکن است به این بیماری دچار شوند.

تمامی موارد گفته شده از جمله دلایل مهم و اساسی در به وجود آمدن ترک پا در افراد می‌ شود حال که دلیل این عارضه پوستی را دانسته ‌ایم در ادامه مقاله به درمان آن نیز خواهیم پرداخت.

درمان خانگی ترک پا

اگر شما نیز دچار ترک پا شده‌ اید ما به شما در این مقاله کمک خواهیم کرد تا بتوانید با چندین درمان و روش ساده در خانه به درمان ترک پوستی خود التیام ببخشید.

اگر دچار ترک پا شده ‌اید هیچ جای نگرانی نخواهد بود زیرا این عارضه پوستی راه درمان دارد. پس ناامید نشوید و هرچه زودتر اقدام به درمان آن کنید.

درمان خانگی ترک پا نیازمند صبر و تداوم روند درمانی طی چند هفته الی چند ماه بسته به میزان التهاب پوست شما می باشد.

در وهله اول از کفش مناسب و متناسب با سایز پای خود استفاده کنید و ترجیحاً از کفش‌ هایی که پاشنه محکم و پهنی دارند استفاده نمایید.

در طی مدت زمان طولانی یکجا و بر روی یک پای خود نایستید. از جوراب ‌های نخی و با کیفیت استفاده کنید و آب کافی طی روز بنوشید تا رطوبت بدن و پوست شما به خوبی تامین شود.

اولین درمان خانگی برای ترک کف پا استفاده از سنگ کف پا حمام می ‌باشد اگر به دیابت مبتلا هستید دقت بسیار بالایی داشته باشید که با کشیدن سنگ پا بر روی پوستتان دچار زخم و یا خونریزی نشود، اگر این اتفاق بیفتد احتمال ایجاد عفونت بالا می ‌رود و این برای شما بسیار مضر می ‌باشد.

روش دیگر گذاشتن پاهایتان در تشت آب ولرم می ‌باشد، می‌ توانید در آبتان کمی صابون و یا سرکه بریزید و پاهای خود را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در درون آب قرار داده و سپس پاهای خود را خشک کرده و بعد از کرم‌ های نرم کننده و یا آبرسان استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از جوش شیرین است که می‌ توانید در همان تشت آب گرم دو الی ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کرده آن را هم بزنید تا کامل حل شود و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پاهای خود را در این محلول نگه دارید و بعد از آن پاهایتان را با سوهان یا سنگ پا اسکراب کنید و پس از آبکشی، پاهایتان را خشک کنید.

بعد از خشک کردن پاهایتان شما می ‌توانید از روغن نارگیل و یا عسل استفاده کنید. نارگیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی بالایی دارد، عسل نیز خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریال دارد. بنابراین می‌ توانید پس از خشک کردن پاهایتان از این دو ماده طبیعی به پاهایتان مالیده و برای اینکه چربی و یا عسل به جاهای دیگر برخورد نکند از جوراب ضخیم استفاده کنید.

تداوم درمان ترک پا با این روش‌ های خانگی می ‌تواند بسیار موثر باشد و پس از چند هفته الی یک ماه شاهد تغییرات زیادی در بهبود پوست پای خود خواهید بود.

سریع ترین راه درمان ترک پا

اگر به دنبال سریع ‌ترین راه و روش برای درمان ترک ‌های پوستی پای خود می‌ باشید، روش خانگی که پیشتر از آنها حرف به میان آورده ‌ایم برای شما رضایت بخش نمی ‌باشد، نه اینکه این روش ‌های خانگی بی ‌تأثیر باشند، خیر. این روش‌ها بسیار موثر و تاثیرگذاری بالایی دارند اما طی مدت زمان طولانی ‌تری به نتیجه خواهند رسید و برای شمایی که هدفتان یافتن سریع‌ ترین روش درمان برای پا می‌ باشد استفاده از انواع کرم ها، اسکراپ و لوسیون ‌های بدن بسیار بهتر است.

زمانی که پاهای شما خشک نباشد و رطوبت کافی داشته باشد دچار ترک نمی‌ شود و همین کافی است که به این نتیجه برسید که باید روزی ۲ الی ۳ بار از کرم‌ های مرطوب کننده هم در روز و هم در شب استفاده کنید. استفاده از کرم ‌های آبرسان و مرطوب کننده مخصوص پوست پا می ‌تواند بسیار موثر باشد. هرگز از مصرف اسکراپ غافل نشوید. اسکراپ و ماسک ‌های لایه بردار مخصوص کف پا به لایه ‌برداری پوست ‌های مرده و ضخیم پا کمک بسیار زیادی می‌ کند.

فاکتور بعدی که در روند درمان ترک پا وجود دارد استفاده از کرم ‌های مخصوص ترک پا می ‌باشد. در کنار تمامی روش‌ های گفته شده اگر به طور منظم از کرم ‌های مخصوص ترک پا که هم رطوبت رسان است و هم ترمیم کننده، می ‌تواند در سریع‌ ترین و کوتاه‌ ترین زمان ممکن ترک پای خود را درمان کنید.

نکته ی مهمی که باید طی درمان خانگی و یا شیمیایی ترک پا به آن توجه داشته باشید این است که روتین پوستی کف پای خود را به درستی و بدون اهمال کاری انجام دهید تا بتوانید به نتیجه دلخواه برسید.

در کنار تمامی روش‌های گفته شده می‌توانید پدیکور پا نیز انجام دهید و به سالن‌ های معتبری که از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی استفاده می‌کنند مراجعه نمایید و به روند بهبود ترک های پوستی کمک کنید.

اگر فکر می‌ کنید نمی‌ توانید در طی روز چند بار و یا شب ‌ها قبل از خود خواب به پای خود کرم بمالید می ‌توانید هر روز قبل از بیرون رفتن، ابتدا به پاهای خود کرم مرطوب کننده و کرم ‌های مخصوص ترک پا بمالید جوراب بپوشید و بعد به کارتان برسید، با این کار نیز شما می ‌توانید طی مدت زمان یک الی دو ماه شاهد نتایج مطلوبی باشید. اما باز هم ذکر می ‌کنیم که اگر می ‌خواهید در کمترین زمان ممکن ترک‌ های پای خود را درمان کنید باید به طور مداوم و روزانه به پوست پای خود رسیدگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *