دسته‌بندی نشده

فقط افرادی که به سلامت دندان خود اهمیت می دهند بخوانند

با استفاده از خمیر دندان با کیفیت، بهداشت دهان خود را رعایت کنید تا علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی دندان، بوی بد دهان هم کاهش یابد.

چند توصیه مهم برای انتخاب درست خمیر دندان

انتخاب خمیردندان مناسب برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است و همه متخصصان و پزشکان توصیه می کنند محصولاتی که مناسب جنس دندان شما است، استفاده کنید؛ زیرا این محصولات تنوع بالایی دارند و هر کدام برای اهداف مختلفی ساخته شده اند. پس اگر بین این همه گزینه ی مختلف نمی دانید، کدام خمیر دندان را انتخاب کنید، این نکات کلیدی را از دست ندهید!

‏1. به دنبال فلوراید باشید: فلوراید یک عنصر کلیدی در خمیر دندان است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت مینای دندان کمک می کند. هنگام انتخاب خمیردندان، به دنبال خمیر دندانی باشید که حاوی فلوراید باشد.

‏2. نیازهای خود را در نظر بگیرید: انواع مختلف خمیردندان برای رفع نیازهای مختلف بهداشت دهان و دندان طراحی شده اند. به عنوان مثال، اگر دندان های حساسی دارید، ممکن است بخواهید خمیر دندانی را انتخاب کنید که مخصوص دندان های حساس طراحی شده باشد. اگر بیماری لثه دارید، ممکن است بخواهید خمیر دندانی را انتخاب کنید که برای جلوگیری از بیماری لثه طراحی شده باشد.

‏3. مهر و موم ADA را بررسی کنید: انجمن دندانپزشکی آمریکا محصولات خمیر دندانی را که استاندارد های ایمنی و اثربخشی آن ها را برآورده می کنند، ارزیابی و تایید می کند. به دنبال مهر و موم ADA روی بسته بندی محصولات خمیردندان باشید تا مطمئن شوید که توسط این انجمن ارزیابی و تایید شده اند.

‏4. اجتناب از مواد سخت: برخی از محصولات خمیردندان حاوی مواد سخت هستند که می توانند برای دندان ها و لثه ها ساینده یا تحریک کننده باشند. از مصرف محصولات خمیر دندان حاوی موادی مانند سدیم لوریل سولفات که می تواند باعث تحریک یا خشکی شود، خودداری کنید.

‏5. طعم و بافت را در نظر بگیرید: خمیر دندان طعم ها و بافت های مختلفی دارد، بنابراین مهم است که محصولی را انتخاب کنید که از استفاده از آن لذت می برید. اگر طعم یا بافت خمیردندان خود را دوست ندارید، ممکن است کمتر از آن به طور منظم استفاده کنید.

‏6. با دندانپزشک خود مشورت کنید: دندانپزشک شما می تواند توصیه های شخصی را برای خمیر دندان بر اساس نیازهای فردی بهداشت دهان و دندان شما ارائه دهد. آن ها همچنین می توانند مارک ها یا انواع خاصی از خمیردندان را که ممکن است برای شما بهترین باشد، توصیه کنند.

نحوه درست کردن خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی در سال های اخیر به دلیل مزایای بالقوه آن برای سفید کردن دندان ها و سلامت دهان و دندان به طور فزاینده ای محبوب شده است. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد طرز تهیه خمیر دندان زغالی در خانه آورده شده است:

‏مواد مورد نیاز:

‏- 2 قاشق غذاخوری پودر زغال فعال

‏- 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین

‏- 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

‏- 1 قاشق غذاخوری آب

‏- اختیاری: روغن های ضروری برای طعم دادن (مانند نعناع یا دارچین)

‏دستورالعمل ها:

‏1. در یک کاسه کوچک، پودر زغال فعال و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند.

‏2. سپس روغن نارگیل را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا به شکل خمیر درآید. اگر مخلوط خیلی غلیظ است، می توانید کمی آب اضافه کنید تا رقیق شود.

‏3. در صورت تمایل، چند قطره اسانس را برای طعم دادن به مخلوط اضافه کنید. نعناع یا دارچین انتخاب های محبوبی هستند.

‏4. مخلوط را به یک شیشه یا ظرف کوچک درب دار منتقل کنید. اکنون خمیر دندان زغالی خانگی شما اکنون آماده استفاده است!

‏توجه به این نکته مهم است که اگرچه خمیر دندان زغالی ممکن است مزایای زیادی برای دندان داشته باشد، اما جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نیست. همچنین هنگام استفاده از خمیردندان زغالی باید احتیاط کرد، زیرا در صورت استفاده مکرر یا تهاجمی، می تواند ساینده باشد و به مینای دندان آسیب برساند. توصیه می شود از خمیر دندان زغالی حداکثر یک یا دو بار در هفته استفاده کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد استفاده از آن با دندانپزشک خود مشورت کنید.

چرا هنگام استفاده از خمیر دندان دهانم می سوزد؟

بسیاری از افراد در حین مسواک زدن با خمیر دندان، دهان و چش هایشان می سوزد. اگر دهان شما هنگام استفاده از خمیر دندان می سوزد، دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد؛ پس حتما به دقت این قسمت را مطالعه کنید تا زودتر به این مشل رسیدگی شود.

 ‏1. حساسیت به مواد تشکیل دهنده: برخی از افراد ممکن است به برخی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان، مانند سدیم لوریل سولفات (SLS)، که یک عامل کف کننده است و معمولا در خمیر دندان یافت می شود، حساسیت یا آلرژی داشته باشند. مواد دیگری که می توانند باعث حساسیت یا تحریک شوند عبارتند از: منتول، دارچین و الکل.

‏2. غذا ها یا نوشیدنی های اسیدی: مصرف غذا ها یا نوشیدنی های اسیدی، مانند مرکبات یا نوشابه، قبل از مسواک زدن می تواند دهان شما را نسبت به مواد تشکیل دهنده خمیر دندان حساس تر کند، پس حتما تا نیم ساعت قبل از مسواک زدن، از نوشیدن و خوردن محصولات اسیدی خودداری نمایید.

‏3. تکنیک مسواک زدن: مسواک زدن بیش از حد یا استفاده از مسواک سخت می تواند باعث تحریک و حساسیت در دهان شود. استفاده از مسواک با مو های نرم و حرکات ملایم مسواک زدن برای جلوگیری از آسیب رساندن به دندان ها و لثه ها بسیار مهم است.

‏4. بیماری لثه: اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، ممکن است لثه های شما هنگام مسواک زدن حساس تر و مستعد خونریزی باشند که همنین مورد می تواند باعث احساس سوزش در دهان شود.

‏5. واکنش آلرژیک: در موارد نادر، واکنش آلرژیک به خمیر دندان می تواند باعث احساس سوزش در دهان شود. علائم یک واکنش آلرژیک نیز ممکن است شامل تورم، خارش و مشکل در تنفس باشد.

‏اگر تا حدودی به نکات گفته شده رعایت کردید ولی باز هم هنگام استفاده از خمیر دندان احساس سوزش در دهان خود دارید، مهم است که با دندانپزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند به تعیین علت مشکل کمک کرده و راه حل هایی مانند تغییر به خمیر دندان بدون مواد خاص یا تنظیم تکنیک مسواک زدن را توصیه کنند. در برخی موارد، آن ها همچنین ممکن است ارزیابی یا درمان بیشتر را برای مشکلات زمینه ای سلامت دهان توصیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *