دسته‌بندی نشده

به هیچ عنوان جوهر نمک را در خانه استفاده نکنید!

جوهر نمک در دسته جرم گیر های اسیدی است که به دلیل قوی بودن در جرم گیری، بسیار خطرناک است.

پاک کردن لکه جوهر نمک از روی سطوح

لکه جوهر نمک روی سطوح مختلف از جمله سطوح فلزی مانند سینک یا اجاق گاز استیل و شیرآلات ایجاد شود. این لکه ‌ها معمولاً نسبت به پاک شدن بسیار سر سخت هستند و ممکن است با استفاده از روش‌ های ساده پاک نشوند. در این مقاله، روش ‌های مختلف پاک کردن لکه جوهر نمک را برای شما توضیح می ‌دهیم.

1. استفاده از الکل ایزوپروپیلیک: این روش برای پاک کردن لکه جوهر نمک از سطوح مانند میز، فرش و پارکت و سینک مناسب است. برای این کار، الکل ایزوپروپیلیک را روی یک پارچه تمیز بریزید و سپس با آن لکه را پاک کنید. این روش بسیار موثر است و معمولاً لکه را به‌طور کامل از بین می ‌برد.

2. استفاده از اسید استریک: این روش برای پاک کردن لکه جوهر نمک از سطوح مانند لمینت و مبلمان مناسب است. برای این کار، یک قاشق چای خوری اسید استریک را در یک لیوان آب حل کنید و سپس با یک پارچه تمیز، لکه را پاک کنید. پس از پاک شدن لکه، با آب تمیز بشویید و با یک پارچه خشک کنید.

3. استفاده از آب اکسیژنه: به این منظور یک قاشق چایخوری آب اکسیژنه را در یک لیوان آب حل کنید و سپس با یک پارچه تمیز، لکه را پاک کنید. پس از پاک شدن لکه، با آب تمیز بشویید و با یک پارچه خشک، محیط مورد نظر را هم خشک نمایید.

4. استفاده از آب و صابون: این روش برای پاک کردن لکه جوهر نمک از سطوح مانند میز و مبلمان است و اغلب برای پاک شدن های جزئی استفاده می شود.

5. استفاده از اسپری پاک کننده: اسپری پاک کننده را روی لکه بپاشید و سپس با یک پارچه تمیز، لکه را پاک کنید. پس از پاک شدن لکه، محل مورد نظر با آب تمیز بشویید و با یک پارچه خشک کنید تا لکه ای ایجاد نشود.

6. استفاده از اسپری شستشوی قالی: اسپری شامپو فرش برای پاک کردن لکه جوهر نمک از سطوح مانند فرش مناسب است. برای این کار، اسپری را روی لکه بپاشید، اجازه دهید چند دقیقه بماند تا به عمق لکه نفوذ کند، سپس لکه را پاک کنید. پس از پاک شدن لکه، با آب تمیز بشویید و محیط را خشک کنید.

اگر سطوح شما فلزی باشد، قطعا کارتان سخت تر خواهد بود و نیاز به سابیدن بسیار زیادی دارد، پس حتما تمام قدرت خود را به کار بگیرید. لازم است توجه کنید که تمیز کردن سینک یا هر نوع سطوح فلزی با جوهر نمک کاملا اشتباه است. شاید این روش جرم ها را از بین ببرد ولی قطعا باعث سیاهی سینک شده که اصلا خوشایند نخواهد بود و سطوح را نازیبا نشان خواهد داد؛ به همین دلیل بهتر است جوهر نمک را برای هر سطحی استفاده نکنید یا قبل از به کار گیری، در یک قسمت کوچک، آزمون و تست انجام دهید.

جوهر نمک چه اسیدی است؟

اسید جوهر نمک یکی از اسید های قوی است که در شیمی به کار می ‌رود. این اسید با نام شیمیایی HClO4 شناخته شده و دارای وزن مولکولی 100.46 گرم بر مول می ‌باشد. اسید جوهر نمک به دلیل خواص شیمیایی خود، در صنایع مختلفی از جمله صنایع الکترونیک، شیمیایی، داروسازی و … به کار می ‌رود.

خواص شیمیایی اسید جوهر نمک:

– اسید جوهر نمک یکی از اسیدهای قوی است که در آب به صورت کامل جذب می ‌شود و همچنین با بسیاری از ترکیبات شیمیایی واکنش می ‌دهد.

– این اسید به دلیل خواص اکسید کننده ‌اش، در فرایند تولید باتری‌ های قابل شارژ و غیر قابل شارژ به کار می ‌رود.

– اسید جوهر نمک به دلیل خواص حل کنندگی ‌اش، در فرایند استخراج فلزات از سنگ ‌های معدنی به کار می‌رود.

– به دلیل خواص اسیدی قوی ‌اش، در فرایند تولید دارو هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ ها و واکسن ‌ها به کار می ‌رود.

– خاصیت جرم گیری بالای این اسید باعث شده به عنوان رسوب زدا و جرم گیر کاشی، سرامیک و سطوح دیگر استفاده شود.

استفاده‌ های اسید جوهر نمک:

– در صنایع الکترونیک، این اسید به عنوان یکی از مواد اصلی در فرایند تولید مدار های الکترونیکی و تراشه‌های کامپیوتری به کار می ‌رود.

– در صنایع شیمیایی، به عنوان یکی از مواد اصلی در فرایند تولید مواد شیمیایی مانند نیترات‌ها و پرکلرات‌ها استفاده می شود..

– در صنایع دارو سازی، این اسید به عنوان یکی از مواد اصلی در فرایند تولید دارو هایی مانند آنتی‌بیوتیک ‌ها و واکسن ‌ها استفاده می گردد.

– در صنایع فلزی، یکی از مواد اصلی در فرایند استخراج فلزات از سنگ‌های معدنی شناخته می شود.

علت کف کردن جوهر نمک روی سرامیک

همه ما می ‌دانیم که جوهر نمک ‌ها قابلیت جرم‌گیری بسیار زیادی دارند و از زمان گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این ماده برای پاکسازی کاشی و سرامیک بسیار مناسب بوده و برای محیط ‌هایی مانند سرویس بهداشتی  یا آشپزخانه قابل استفاده خواهد بود. از آنجایی که جوهر نمک در کوتاه ‌ترین زمان ممکن عملکرد پاکسازی را انجام می ‌دهد، یک گزینه ایده ‌آل جهت تمیز کردن کل منزل بوده و به راحتی می ‌توان روی سطوح مختلف از آن استفاده کرد، فقط سطوح آهکی، فلزی و مرمری با این ماده واکنش نشان داده و تخریب می‌ شوند.

شاید برای شما هم پیش آمده که جوهر نمک را روی سطوح مختلفی بریزید و متوجه کف کردن آن شوید! در واقع این کف کردن یک پدیده طبیعی است و به دلیل اسیدی بودن بالای این ماده و سرعت واکنش بالای آن است. به منظور استفاده از این ماده باید حتماً جوهر و نمک را با کمی آب رقیق کنید چون سطح ph جوهر نمک بسیار بالا است، زمانی که با آب ترکیب شود کف می‌ کند و واکنش شیمیایی که رخ می دهد باعث تمیز شدن سطوح می‌ گردد.

 ولی توجه داشته باشید که اسیدی بودن بالای این ماده و کف کردن آن می ‌تواند برای سیستم تنفسی بسیار خطرناک و آزار دهنده باشد؛ به همین منظور توصیه می ‌شود هیچگاه این شوینده را با شوینده‌ های شیمیایی دیگر مانند جرمگیر یا وایتکس مخلوط نکنید و در مکان‌ های سر باز از آن استفاده کنید. انتشار گاز کلرامین که از ترکیب جوهر نمک با سایر شوینده‌ ها به وجود می ‌آید، بسیار خطرناک بوده و می ‌تواند سبب مسمومیت جدی افراد شود که این مسمومیت‌ ها حتی می ‌تواند منجر به مرگ افراد گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *