دسته‌بندی نشده

بهترین روش برای رفع رسوبات کاشی و سنگ توالت

جرم بستن کاشی و سنگ توالت، از معضلات آزار دهنده برای افراد بوده که در ادامه بهترین روش های رفع آن را شرح می دهیم.

بدون نگرانی سرویس بهداشتی را تمیز کن

تمیز کردن مرتب سرویس بهداشتی، یکی از بخش‌ های ضروری حفظ بهداشت و جلوگیری از گسترش باکتری ‌ها و میکروب ‌ها است.  برخی افراد نگرانی های متعدد در این زمینه دارند، ولی باید بدانید اگر طبق روشی که برایتان ارائه می دهیم، توالت و حمام را تمیز کنید، دیگر از بابت کثیف بودن این محیط، کلافه و سر درگم نخواهید بود. معمولا زمانی که محیط پر رطوبت حمام یا دستشویی کثیف شود، با بوی بد، لکه و رسوب روی کاشی، این آلودگی ها نمایان می شود، اما چاره ی کار چیست؟

1. نظافت منظم: دست کم یک بار در هفته یا در صورت لزوم بیشتر اوقات توالت خود را تمیز کنید.

2. ابتدا جارو برقی: در صورتی که محیط مرطوب نبود، هر گونه زباله یا مو را از اطراف توالت ابتدا با جاروبرقی پاک کنید؛ زیرا این کار تمیز کردن توالت را آسان تر می کند.

3. استفاده از برس توالت: برس توالت ابزار مناسبی برای تمیز کردن داخل کاسه توالت است. ولی بعد از استفاده حتما مطمئن شوید که برس را کاملا بشویید

4. پاک کننده: یک پاک کننده مانند پاک کننده اسیدی یا بر پایه سفید کننده را روی کاسه توالت یا کاشی و سرامیک بمالید و با استفاده از برس توالت سطوح را بشویید، قبل از شستشو، اجازه دهید تمیزکننده چند دقیقه بماند تا اثر کند. این مورد از مهمترین قسمت های شستشو است که در اختیار داشتن یک جرمگیر عالی، به سرعت می تواند همه رسوبات و آلودگی ها را پاک کند.

5. لکه های سرسخت را بشویید: اگر لکه های سر سختی در کاسه توالت یا اطراف کاسه وجود دارد، از یک برس موی سخت برای پاک کردن آن ها استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هنگام تمیز کردن توالت از دستکش استفاده کنید تا از دستان خود در برابر هر گونه باکتری یا مواد شیمیایی مضر محافظت کنید. همچنین، پس از تمیز کردن، حتماً توالت را بسته نگه دارید تا از انتشار باکتری و میکروب توسط ذرات معلق در هوا جلوگیری شود؛ از طرفی بهتر است بعد اینکه جرمگیر را استفاده کردید، حتما هواکش سرویس بهداشتی را روشن کنید تا بوی آن خارج شود.

جایگزین طبیعی برای جرمگیر

جرم گیر ها، اولین پاک کننده و تمیز کننده محسوب می شوند که قدرت تمیز کنندگی زیادی دارد؛ اما اگر به هر دلیلی ( بارداری، شیردهی، مشکلات ریوی و قلبی) نمی توانید از آن استفاده کنید، بهتر است روش های زیر که جایگزین های طبیعی برای جرمگیر ها هستند را، امتحان کنید.

  • سرکه: سرکه می تواند به شل شدن و از بین بردن تجمع کلسیم یا آهک روی لوله های شما کمک کند. مخلوطی از قسمت های مساوی سرکه و آب را در زهکشی بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت بماند، سپس آن را با آب داغ بشویید. این روند را هر هفته تکرار کنید تا از تجمع آن جلوگیری کنید.
  • جوش شیرین و سرکه: مخلوطی از جوش شیرین و سرکه می تواند به حل شدن تجمع کلسیم یا آهک در لوله های شما کمک کند. جوش شیرین و سرکه را روی رسوبات بریزید و اجازه دهید که با هم واکنش نشان دهند، پس از آن باید حدود چند ساعت بر روی آلودگی ها باقی بماند، در نهایت با آب جوش و کمی مایع بشویید.
  • استفاده از نوشابه: اگر هیچ یک از مواد را در دسترس ندارید، از نوشابه استفاده کنید. نوشابه حاوی گاز های اسیدی است که اگر به مدت یک شب روی رسوبات باقی بماند، آن ها را از بین می برد.

توجه به این نکته مهم است که اگر چه این جایگزین‌ های طبیعی می ‌توانند به خوبی کار کنند، اما ممکن است به اندازه پاک‌کننده‌ های مواد شیمیایی مؤثر نباشند. با این حال، آن ها جایگزین ایمن تر و سازگار با محیط زیست هستند. اگر تجمع بیش از حد شدید باشد، ممکن است لازم باشد از پاک کننده های شیمیایی قوی تری مانند جرمگیر ها استفاده نمایید.

تاثیر جرمگیر بر ریه

سالانه افراد زیادی بر اثر استفاده ی نادرست از جرمگیر، دچار بیماری های تنفسی شده و یا حتی جان خود را از دست می دهند. پس از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید و سعی کنید در معرض بوی آن به مدت طولانی قرار نگیرید، چون حتی امکان بی هوش شدن هم وجود دارد.

جرم‌گیر های معمولاً محصولات شیمیایی هستند که برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن توالت، حمام و کاشی و سرامیک ها مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات شامل اسیدها، قلیاها، ضدعفونی‌کننده‌ ها و مواد شیمیایی دیگر هستند. در حین استفاده از آن ها، گاز هایی منتشر می شود که قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض این گاز ها، می تواند برای شما خطرناک باشد و بر سلامت ریه تاثیر منفی بگذارد. درد قفسه سینه، تنگی نفس، بیماری های ریوی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تخریب بافت ریه و سرطان ریه از اثرات این ماده است.

برخی افراد ممکن است به مواد شیمیایی موجود در جرم‌گیر های توالت حساسیت نشان دهند که استنشاق هوای آلوده می تواند چشم، بینی و قفسه سینه را تحریک کند و همچنین باعث مشکل در تنفس، سرفه و عطسه شود. این حساسیت می‌ تواند علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، اشک ‌ریزی و تحریک راه‌ های تنفسی را به دنبال داشته باشد. همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس مرتبط است. 

این موضوع را هم ذکر کنیم که اگر جرم گیر را در مکانی که تهویه مناسب و پر قدرت دارد، استفاده کنید، بوی آن آزار دهنده نخواهد بود. همچنین برای کاهش تاثیر آلاینده ها بر ریه، اجتناب از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و گاز های منتشر شده از جرمگیر ها، استفاده از ماسک تنفسی می تواند به محافظت از ریه های شما کمک کند. در نهایت، اگر فکر می کنید در معرض سطح قابل توجهی از گاز جرمگیر قرار گرفته اید یا علائم تنفسی دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در نهایت، باید توجه داشت که تأثیر جرم ‌گیرهای شیمیایی بر ریه ‌ها به عوامل متعددی مانند نوع محصول شیمیایی، میزان و مدت استفاده و حساسیت شخصی به مواد شیمیایی بستگی دارد. برای حفظ سلامت ریه ‌ها، ممکن است مناسب باشد از جرم‌گیر های طبیعی و غیر شیمیایی استفاده کنید و همچنین در صورت بروز علائم ناشی از استفاده از جرم‌گیر های شیمیایی، به پزشک خود مراجعه کنید. لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *