دسته‌بندی نشده

آیا می دانید دانه های رنگی مهمترین ترکیبات پاک کننده در پودر شوینده است؟

پودر صابون

دانه‌ های رنگی جز محصولاتی هستند که افراد کمی آن را می ‌شناسند؛ از این رو ما در این مقاله به معرفی آن می پردازیم.

ترکیبات به کار رفته در شوینده های پودری

پودرهای شوینده معمولا شامل مجموعه ‌ای از آنزیم ‌ها و دانه های رنگی هستند که در فرآیند شستشو به کار می ‌روند. آنزیم‌ ها انواعی از پروتئین‌ های بیولوژیکی هستند که در سراسر طبیعت یافت می ‌شوند و در فرآیندهای بیولوژیکی مختلف نقش مهمی ایفا می ‌کنند. در پودر های شوینده، آنزیم ‌ها به عنوان ترکیبات فعال موجود هستند و در کمک به تخریب لکه ‌ها، رفع کثیفی و بهبود عملکرد شوینده نقش دارند. معمولاً پودر های شوینده شامل چندین نوع آنزیم هستند که هر کدام وظایف خاص خود را بر عهده دارند. برخی از آنزیم ‌های معمول در پودر های شوینده عبارتند از:

  • پروتئاز ها: این آنزیم‌ ها برای تخریب پروتئین‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند و  قادر به تجزیه لکه‌ های مواد آلی، مانند خون، چربی و پروتئین‌ های دیگر هستند.
  • لیپاز ها: برای تجزیه چربی ‌ها به کار رفته و قادر به تجزیه لکه ‌های روغنی و چربی ‌های دیگر هستند.
  • آمیلازها: این آنزیم‌ ها برای تجزیه نشاسته‌ ها به کار می ‌روند که به خوبی لکه‌ های مواد غذایی، مانند پنیر، سس و غیره را از بین می برند.
  • سلولاز ها: همان طور که از نامش مشخص است، برای تجزیه سلولز به کار رفته و  قادر به تخریب لکه‌ های مربوط به گیاهان، مثل علف هستند.

مواد شوینده مختلف ممکن است ترکیبات متفاوتی از آنزیم‌ ها داشته باشند، به علاوه ممکن است سایر مواد شیمیایی مانند سورفکتانت‌ ها، آنتی‌اکسیدان‌ ها و غیره نیز در آن ها وجود داشته باشد. این ترکیبات شیمیایی به عنوان ترکیبات فعال یا افزودنی ‌ها به کار می ‌روند و برای بهبود عملکرد و خواص شوینده استفاده می ‌شوند. مهم ترین ترکیبات شیمیایی که ممکن است در پودر های شوینده وجود داشته باشند عبارتند از:

  • سورفکتانت ‌ها: این ترکیبات شیمیایی برای کاهش سطحی آب، کاهش زمان ترکیب شدن آب و مواد کثیف کننده، تسریع فرآیند شستشو و بهبود عملکرد شوینده به کار می ‌روند. مثال‌ هایی از سورفکتانت ‌ها شامل سولفات لوریل سدیم و الکتیل ‌نونیل فنولات است.
  • آنتی ‌اکسیدان‌ ها: معمولا برای جلوگیری از اکسیداسیون و پیری شیمیایی مواد شوینده به کار می ‌روند و می ‌توانند باعث افزایش عمر مفید شوینده شوند. بوتیل‌هیدروکسی تولوئن و توکوفرول ‌ها از مهم ترین نوع آنتی اکسیدان ها هستند.
  • جایگزین‌کننده ‌های فسفات: به دلیل اثرات زیست ‌محیطی منفی فسفات‌ ها، برخی پودرهای شوینده شامل جایگزین ‌های فسفات هستند که برای تنظیم سختی آب و کنترل رسوبات معدنی استفاده می‌ شوند.

آشنایی با دانه های رنگی و کاربرد آن

دانه‌ های رنگی نوعی پیگمنت و رنگدانه بوده که خوبی می‌ تواند قدرت تمیز کنندگی پودر های شوینده را افزایش دهد. در واقع این دانه‌ های رنگی نوعی آنزیم هستند که هم در پودر های دستی و هم در پودر های ماشینی استفاده می‌ شود و رنگ‌ های متعدد آن ها شامل رنگ آبی، قرمز و بنفش است. این دانه‌ها دارای سایز های مشخصی هستند و به خوبی در آب حل می‌ شود؛ همچنین قابلیت انحلال در آب سرد و در آب گرم را دارد. لازم به ذکر است بدانید که دانه ‌های رنگی نوعی سورفکتانت‌ ها هستند که همین مورد خاصیت چربی زدایی بسیار زیادی به پودر شوینده می‌ بخشد.

سورفکتانت نقش بسیار مهمی را در شوینده‌ ها ایفا کرده و باعث افزایش خاصیت نرم کنندگی و قدرت شستشوی بیشتر لباس‌ ها می‌گردد. این دانه‌های رنگی قادر هستند هر نوع لکه موجود روی لباس شامل لکه روغن، چربی، خون یا حتی لکه ‌های بر پایه پروتئین را به خوبی از بین ببرند. لازم است بدانید آنزیم هایی که در پودر های ماشینی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، قدرت حل شوندگی سریع ‌تری در آب داشته و طی فرایند سیکل شستشو ماشینی به خوبی حل شده و به هیچ عنوان باعث رسوب در لوله‌ های دستگاه نمی‌ گردد.

 از طرفی هم باید بگوییم، در شستشوی دستی هم این آنزیم‌ ها حدوداً ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا در آب حل شوند تا قدرت پاک کنندگی بسیار زیادی را داشته باشند. از مهم ترین کاربرد این محصول می ‌توان به پاک کنندگی پارچه و لباس‌ ها اشاره کرد که به هیچ عنوان به بافت لباس آسیب نرسانده و همچنین یکسان بودن اندازه این دانه‌ ها از ایجاد لکه و رسوب روی پارچه جلوگیری نموده و بعد از شست و شو هیچ آسیبی اثری از آن باقی نمی ‌ماند.

لازم است بدانید که تمام وظیفه پاک کنندگی چربی بر عهده دانه‌ های رنگی پودر های لباسشویی هستند  که هر چه آنزیم‌ های به کار رفته در تولید پودر ها بیشتر باشد، قدرت پاک کنندگی آن ها هم بالاتر است. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که آنزیم های به کار رفته در پودر های ماشینی بیشتر است، چون با آب تماس بیشتری داشته و فرصت کافی برای اثر گذاری را خواهد داشت.

بهترین شوینده برای پوست های حساس

داشتن پوست حساس می ‌تواند یک چالش بزرگ در انتخاب شوینده برای شما باشد؛ بنابر این بهتر است در انتخاب این محصول دقت زیادی داشته و حتما ترکیبات روی بسته بندی آن را بررسی نمایید، در صورتی که عبارت ” مخصوص پوست حساس” و ” بدون فسفات” یا “فاقد پارابن” را دیدید، در خرید محصول درنگ نکنید. اگر پوست شما حساس است، بهتر است از شوینده‌ های پودری استفاده کنید که دارای فرمولاسیون های لطیف و بدون عطر دارند. محصولات خالصی که برای نوزادان و کودکان توصیه می‌ شوند هم برای پوست حساس شما مناسب می باشد.

شوینده ‌های پودری بدون عطر هم جز بهترین گزینه ها هستند زیرا عطر ها می ‌توانند عوامل تحریک ‌کننده برای پوست حساس باشند و  همچنین سبب تحریک عروق هم شوند. شوینده هایی که ترکیبات آرامش ‌بخش مانند آلوئه ورا، چای سبز، لاوندر و کالندولا را شامل می‌ شوند، در دسته شوینده های برتر هستند؛ زیرا این ترکیبات می ‌توانند برای پوست حساس، آرامش و تسکین بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی های بهترین شوینده، علاوه بر موارد ذکر شده، قدرت تمیزی و پاک کنندگی است. در واقع میزان  خوب و قوی بودن یک شوینده بر این اساس تعیین می شود. جالب است بدانید، شوینده هایی که در خود دانه های رنگی داشته باشند، علاوه بر قدرت پاک کنندگی و کف کنندگی زیاد، هیچ حساسیتی برا پوست افراد نداشته و حتی برای شستشوی لباس کودکان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *