دسته‌بندی نشده

تاثیر مایع سفید کننده بر کیفیت لباس و پارچه

مایع سفید کننده

بیشتر مردم مایع سفید کننده را با نام وایتکس می شناسند که معمولا جهت تمیز و سفید کردن البسه و لوازم استفاده می شود.

استفاده از مایع سفید کننده در ماشین لباسشویی

مایع سفید کننده، معمولا شامل ترکیبات شیمیایی قوی مانند پراکسید هیدروژن، کلر، پراکسید کربامید و غیره است. این محصولات به منظور پاک کردن لکه ‌های سفید یا روشن کردن لباس ‌های سفید طراحی شده ‌اند و ممکن است برای لباس‌ هایی که زرد شده یا دارای لکه ‌های بسیار مقاوم می باشند، مفید واقع شود. اغلب افراد این محصول را به صورت دستی استفاده می ‌کنند ولی جالب است بدانید که مایع سفید کننده در ماشین لباسشویی هم قابل استفاده است اما به کار بردن این محصول دارای یک سری نکات مهم می ‌باشد که در ادامه به آن ها می ‌پردازیم.

  • عدم استفاده از این محصول برای لباس ‌های رنگی: مایع سفید کننده مناسب برای لباس‌ های سفید است و نباید برای لباس ‌های رنگی استفاده شود؛ چرا که ممکن است باعث رنگریزی و آسیب به لباس شود. اگر به هر دلیلی این مایع با قسمت رنگی لباس ها برخورد کرد، به سرعت آن را بشویید؛ همچنین رقیق کردن مایع کمک می کند تا در صورت تماس با لباس رنگی، آنی دچار رنگ پریدگی نشود.
  • عدم استفاده برای لباس‌ های حساس: مایع سفید کننده با ترکیبات قوی شیمیایی تهیه شده است و ممکن است باعث آسیب به لباس‌ های حساس مانند پارچه‌ های نرم و حریر شود؛ بنابراین، برای لباس ‌های حساس بهتر است از روش ‌های ملایم ‌تر استفاده کنید.
  • دقت در مقدار استفاده: بهتر است به مقدار توصیه شده در بسته ‌بندی مایع سفید کننده توجه کنید و از مصرف زیاد آن پرهیز کنید.
  • بررسی برچسب لباس: قبل از استفاده از مایع سفید کننده، حتماً برچسب لباس را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که مایع سفید کننده برای آن قابل استفاده است.
  • ·          آبکشی کامل: برای جلوگیری از باقی ماندن مایع سفید کننده در لباس‌ ها، قبل از خشک کردن آن‌ ها باید به صورت کامل آبکشی شوند.

در کل، استفاده از مایع سفید کننده برای لباس‌ های سفید می ‌تواند کمک کننده باشد، اما لازم است در استفاده از آن دقت کنید تا به لباس‌ ها آسیبی وارد نشود. همچنین، بهتر است برای شستن لباس‌ ها از محصولات با کیفیت و فرمولاسیون مناسب استفاده کنید. توجه داشته باشید، اگر این محصول  به خوبی در لباسشویی شسته و تمیز نشود، سبب ایجاد رسوب می گردد و با اثرات خورندگی خود می تواند تاثیر منفی در کیفیت متریال و قطعات دستگاه داشته باشد، پس حتما از تمیز شدن آن مطمئن شوید و از مصرف بیش از حد مایع سفید کننده، خودداری نمایید.

10 نکته مهم که باید در حین استفاده از مایع سفید کننده بدانید!

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به وفور از مایع سفید کننده استفاده می ‌کنید، حتماً باید این ۱۰ نکته مهم را دانسته و سپس نسبت به بکارگیری آگاهانه این محصول اقدام نمایید. این نکات به ظاهر ساده می تواند تاثیر بسیار زیادی در تمیزی داشته باشد و به حفظ کیفیت لباس ها کمک نماید.

1. هیچ وقت از مایع سفید کننده برای لباس‌ های رنگی استفاده ننمایید.

2. مایع سفید کننده را برای لباس ‌های حساس و نازک به کار نگیرید.

3. هیچ وقت مایع سفید کننده را به طور مستقیم روی لباس نپاشیده و با دست آن را هم نزنید.

4. از این مایع بیش از حد استفاده نکنید.

5. لباس ‌های سفید را جداگانه از لباس‌ های رنگی بشویید تا مانع رنگ پریدگی لباس رنگی و مشکی شود.

6. از آب سرد برای شستن لباس‌ های سفید استفاده کنید.

7. لباس‌ های نازک را در ‌مدت زمان کوتاهی شستشو دهید؛ در غیر این صورت باعث از هم گسستن بافت لباس و پارگی آن می شود.

8. در حین استفاده از این محصول، حتما از ماسک و دستکش استفاده نمایید و داشتن یک تهویه مناسب در محل به کار گیری این ماده، حائز اهمیت می باشد؛ زیرا اگر فرد به مدت طولانی در معرض بو و گاز های سفید کننده قرار بگیرد، آسیب جدی به چشم، سیستم تنفسی و ریه ها وارد می شود.

9. به‌ محض شستن لباس‌ های سفید، آن‌ ها را خشک کنید تا جلوی رطوبت گرفتن آن ‌ها گرفته شود.

10. از ترکیب مایع سفید کننده با اسید و سایر محصولات شیمیایی به طور جدی، بپرهیزید؛ زیرا سبب ایجاد گاز های سمی می شود.

در کل، استفاده از مایع سفید کننده می‌ تواند مفید باشد، اما باید به نکاتی که در بالا ذکر شد دقت کرد تا به لباس‌ ها آسیبی وارد نشود. همچنین، بهتر است همیشه دستورالعمل‌ های تولید کننده را برای استفاده از مایع سفید کننده را هم مد نظر داشته باشید.

مسمومیت با مایع سفید کننده

استفاده از مایع سفید کننده در شستشوی لباس ‌ها در صورت عدم رعایت احتیاط‌ و دستورالعمل‌ های تولید کننده، ممکن است باعث مسمومیت شود. در این موارد، علائمی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، گیجی، خستگی، درد شکم، تنگی نفس و احساس سوختگی در دهان و حلق، هستند. برای جلوگیری از مسمومیت با مایع سفید کننده، باید به دقت دستورالعمل ‌های تولید کننده را برای استفاده از آن رعایت کرد و از استفاده از مقدار زیاد آن پرهیز کرد. همچنین، باید از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شود.

در صورت مسمومیت با وایتکس یا مایع سفید کننده، باید به سرعت اقدامات زیر را انجام داد:

1. در صورتی که وایتکس به پوست شما برسد، باید فوراً با آب شستشو موضع را بشویید تا پوست از این ماده پاک شود.

2. پس از شستشوی موضع، می ‌توانید با استفاده از آب سرد، پوست را خنک کنید. در صورت نیاز، برای مدت 20 دقیقه یخ را روی موضع قرار دهید. این کار به کاهش سوزش و التهاب کمک می‌ کند.

3. پوست را به آرامی خشک کنید. در این مرحله، باید هیچ چیزی روی پوست قرار نگیرد.

4. پوست روی موضع را با یک کرم آبرسان مرطوب کنید. این کار به بهبود علائم مانند خشکی و ترشحات کمک می‌ کند.

5. در صورتی که وایتکس به داخل دهان شما وارد شده باشد، باید فوراً با آب بشویید و سپس با الکل دهان خود را شستشو دهید.

6. مصرف لبنیات به خصوص شیر و ماست در حین مسمومیت کمک به دفع سریع تر سموم از بدن می شود؛ پس اگر شیر یا سایر لبنیات در منزل دارید، حتما به فرد مسموم بخورانید.

6. مراجعه به پزشک: در صورت بروز علائم شدید مانند سردرد، تب، تنگی نفس و افت فشار خون، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *