دسته‌بندی نشده

ترفندهایی برای شستن مبل و فرش

شستن مبل و فرش

در این مقاله سعی داریم تا ترفندهایی برای شستن مبل و فرش در منزل و با کمترین هزینه به شما بگوییم.

تمیزی فرش با جوش شیرین

اگر فرش خانه ‌تان دچار لک و یا کثیفی شده است و تمایل دارید خودتان در منزل آن را بشویید و لکه‌ های آن را به خوبی پاک کنید، می‌ توانید به جای استفاده از انواع مواد شوینده از جوش شیرین استفاده کنید. در بیشتر خانه‌ ها جوش شیرین وجود دارد. شاید بسیاری از افراد ندانند که از این ماده می‌ توانند استفاده‌ های زیادی ببرند. در این مقاله ما سعی داریم تا به شما راهکارهای خانگی و موثری پیشنهاد بدهیم که بتوانید خودتان در منزل و با کمترین هزینه، فرش و یا مبل‌ های خود را تمیز و نو کنید.

در ادامه می‌ خواهیم یک ترکیب طلایی و موثر که با جوش شیرین مخلوط می‌ شود و موجب از بین بردن لکه‌ ها از روی فرش و مبل می‌ شود را به شما بگوییم. هر لکه و آلودگی را نمی‌ توان به راحتی از روی سطح فرش و یا مبل از بین برد و گاهی وقت ها استفاده از مواد شوینده شیمیایی نیز کاملا اثربخش نخواهد بود، اما ترکیب طلایی جوش شیرین و سرکه دشمن تمام لکه ها و کثیفی ها می باشد. این ترکیب فوق قوی برای از بین بردن بیشتر لکه‌ ها مناسب می‌ باشد.

قبل از هر کاری ابتدا کل فرش و یا مبل را با جاروبرقی تمیز کنید و هرگونه آشغال‌ های ریز و یا گرد و خاک را از روی آن بردارید. زیرا زمانی که فرش یا مبل خیس می‌ شود وجود همین گرد و خاک و آشغال‌ های ریز و درشت موجب می‌ شود که به درون الیاف آن نفوذ کرده و عمل پاکسازی به خوبی انجام نمی‌ شود و یا گاهی موجب بیشتر کدر شدن پارچه و یا فرش می‌ شود. بهتر است در اولین فرصت و سریع‌ ترین زمان بعد از لکه شدن فرش یا مبل، زودتر آنها را بشویید تا آلودگی به خورد الیاف آن نرود. در این صورت احتمال پاکسازی صد درصدی لکه‌ ها بیشتر خواهد بود.

جوش شیرین خاصیت جذب بسیار زیادی دارد و سرکه نیز اسید استیک بالایی دارد که برای از بین بردن قوی‌ ترین  لکه‌ ها نیز مناسب می‌ باشد. اما مخلوط کردن این دو ماده با یکدیگر کمی نیاز به دقت بالا دارد، زیرا ممکن است گازهایی به وجود آورد که در اثر برخورد با پوست بدنتان پوستتان دچار التهاب و یا قرمزی بشود. بنابراین هنگام ترکیب جوش شیرین و سرکه کمی به آن آب اضافه کنید تا این خاصیت شیمیایی که در اثر ترکیبشان به وجود می آید، شدت کمتری داشته باشد.

بهتر است نسبت ترکیب آب و سرکه با یکدیگر برابر باشد. به این صورت که در یک فنجان آب ریخته‌ اید به اندازه یک فنجان نیز سرکه به آن اضافه کنید. حال پس از ترکیب این دو ماده با یکدیگر به سراغ فرش و مبل خود بروید در ابتدا اگر لکه و یا آلودگی تازه بر روی آن به وجود آورده است، اصلاً سعی نکنید با پارچه روی آن را بکشید یا مالش دهید. مالیدن و یا فشار بیش از حد موجب می‌ شود لکه گسترده‌ تر شود. فقط کافی است روی آن پارچه بگذارید تا کمی خشک شود.

سپس ترکیب سرکه و آب را بهتر است درون بطری ریخته و آن را بر روی مبل و فرش خود اسپری کنید و پس از اینکه منطقه موردنظر را با آب و سرکه خیس نموده‌ اید، بر روی آن کمی پودر جوش شیرین بگذارید و به آرامی روی آن را کمی فشار بدهید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند. بهتر است هنگام انجام این کار از دستکش استفاده کنید که در صورت بروز حادثه ناگهانی پوست دستتان دچار آسیب نشود. پس از ۲۴ ساعت محل مورد نظر را با جاروبرقی تمیز کنید و بعد از آن خواهید دید که فرشتان با کمترین هزینه کاملا تمیز و درخشان شده است.

شوینده مناسب برای شستن مبل چیست؟

هر خانوم خانه داری به تمیزی مبل خود اهمیت بسیار زیادی می ‌دهد و اگر روی مبل کمی لک و کثیفی باشد کاملا به چشم می‌ آید و بهتر است قبل از اینکه این لکه‌ ها قوی شود آنها را تمیز کنید. این مقاله مناسب کسانی می‌ باشد که تمایل دارند مبل‌ هایشان را خودشان در منزل و با کمترین هزینه تمیز و درخشان کنند. اولیت موردی که باید به آن توجه کنید و بسیار مهم است نوع الیاف پارچه مبلی است.

بهتر است قبل از اینکه با هر نوع مواد شوینده شیمیایی و یا خانگی مبل‌ تان را بشویید، ابتدا از قسمت پشت مبل و با قسمتی که زیاد دیده نمی‌ شود را با محلول مورد نظرتان تمیز کنید و مطمئن شوید که آسیبی به الیاف وارد نمی‌کند، سپس اگر دیدید اتفاق ناگواری نیفتاد می‌ توانید با خیار راحت تمامی قسمت‌ های مبلتان را با آن محلول و یا شوینده تمیز کنید. همانطور که در پاراگراف‌ های قبلی گفته‌ ایم می‌ توانید از محلول‌ های خانگی مانند ترکیب جوش شیرین با سرکه و یا جوش شیرین نمک و یا دیگر ترکیب‌ های این چنینی استفاده کنید.

اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر الیاف پارچه مبلی شما حساس می‌ باشد و یا حتی اگر برای فرش‌ هایتان می‌ خواهید شستشوی در منزل انجام دهید و الیاف ابریشمی و حساس دارد، بهتر است ریسک نکنید و از شامپوی فرش و مبل مخصوص استفاده کنید. شما می‌ توانید این محصول را به راحتی و در بسیاری از هایپر مارکت‌ ها و سوپر مارکت‌ ها تهیه کنید و خودتان در منزل مبل و فرش‌ هایتان را به راحتی بشورید. می توان گفت این مایع حجم زیادی دارد و شما می‌ توانید به تعداد دفعات بسیار زیادی از آن استفاده نمایید.

طریقه مصرف شامپوی فرش و مبل بر روی برچسبی که روی بدنه آن چسبیده است نوشته شده است و شما می‌ توانید به راحتی در منزل و با استفاده از یک اسفنج و یا پارچه و مقدار کمی آب، فرش و مبل خود را مثل روز اول تمیز و درخشان کنید. مقدار مناسبی از این شامپو را با آب را حل مخلوط کنید و حسابی هم بزنید تا شامپو در آب کف کند. حال مقداری از کف به وجود آمده را بردارید و بر روی سطح مورد نظرتان قرار دهید. با ابر و یا پارچه روی مبل و فرش خود را حسابی بکشید و مالش دهید و با کمی فشار بیشتر می‌ توانید لکه‌ های عمقی‌ تر را نیز به راحتی پاک کنید.

سپس با یک ابر نمناک دیگر کف‌ های باقی مانده را از روی مبل و فرش تمیز کنید و اجازه دهید طی مدت یک روز مبل و یا فرش شما کاملا خشک شود. بهتر است در این مدت روی مبل ننشینید و روی فرش نیز قدم برندارید. چنانچه نمی‌ توانید از فرش و مبل نمناک خود استفاده نکنید، بهتر است یک ملحفه یا روگیر تک رنگ و تمیز روی آن پهن کنید و سپس روی مبل بنشینید و یا روی فرش قدم بزنید. استفاده از روگیر و یا ملحفه بر روی سطح فرش و مبل نمناک به این دلیل است که اگر آلودگی و گرد و غباری بر روی سطح پاهای شما و روی لباس‌ های شما وجود داشته باشد، به الیاف خیس و نمناک چسبیده و موجب کدر شدن آن می شود.

چگونه فرش را براق کنیم؟

فرش یکی از اصلی‌ ترین نماد های اصالت و فرهنگ ایرانی است که می‌توان گفت در ۸۰ درصد خانه‌ های ایرانیان وجود دارد و از اولین چیز هایی است که در بدو ورود به خانه نگاه شخص به آن میفتد. به همین دلیل ممکن است برای خیلی ها سوال به وجود آید که چگونه باید فرش خود را مثل روز اول براق و تمیز کنند؟ بهتر است همیشه در فواصل زمانی کوتاه و هر چند روز در میان فرش ‌های خود را جاروبرقی بکشید و نگذارید گرد و خاک به عمق الیاف آن نفوذ کند، زیرا زمانی که الیاف فرش تمیز می‌ باشد براقیت و نو بودن آن بیشتر به چشم می‌ آید.

هر زمان که فرشتان دچار آلودگی و لک شد، سعی کنید همان زمان آن را بشویید تا این لکه‌ ها کهنه نشود. هرچه لکه‌ ها کهنه‌ تر شود با سختی بیشتری می‌ توان آنها را از بین برد و ممکن است طی عملیات از بین بردن لکه‌ ها، کمی آسیب به الیاف فرش نیز وارد شود. اگر فرشتان دارای الیاف حساسی می‌ باشد و برایتان مهم است که فرشتان تمیزی زیادی داشته باشد و در حالی که نمی‌ خواهید با دست تمامی قسمت‌ های آن را پاک کنید، پیشنهاد ما استفاده از یک بخارشور است.

کار با این دستگاه بسیار راحت می‌ باشد و کافی است در مخزن آن، ترکیب آب ولرم و مایع شوینده مخصوص فرش و مبل را ریخته و از آن استفاده کنید. بخارشور این خاصیت را دارد که هم الیاف سطحی فرش را به خوبی تمیز مکند و هم تمامی گرد و غبار و آلودگی‌ ها را از لایه‌ های زیرین فرش به خوبی پاک کند.

شما می‌ توانید حتی مبل‌ های منزلتان را نیز با همین ترکیب و با استفاده از بخارشور به خوبی تمیز نمایید. حال شما به عنوان یک خانم خانه‌ دار و یا کسی که دارای مهمانخانه و یا هتل‌ دار می‌ باشد، می‌ توانید به راحتی و با این ترفند ها خودتان فرش و مبل‌ هایتان را با کمترین هزینه به خوبی تمیز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *